Chcete sa stať vegetariánom?

Najprv si uvedomte všetky aspekty vegetariánstva. Prináša viac výhod alebo nevýhod? Je to pre vás ten pravý životný štýl? Vegetariánstvo je založené na myšlienke, že človek nepojídá mäso zo zvierat.


Vegetariánska strava nepripúšťa pokrmy z mäsa a jeho výrobkov. Zástancovia vegetariánstvo zvyčajne patrí tiež medzi ochranca zvierat, pretože považujú zvieratá a človeka za rovnocenné živej bytosti. To znamená, že zvieratá majú rovnaké práva na život a dôstojné zaobchádzanie ako my ľudia.

Kedy vzniklo vegetariánstvo?

Vegetariánstvo vzniká už od počiatku civilizácie. U niektorých pravekých či starovekých národov to bolo do istej miery dané aj tým, že sa ich strava pozostávala z rastlín a ich plodov, pretože si buď nevedeli, alebo nemali kde uloviť zver. U niektorých národov bolo pojedanie mäsa výslovne zakázané z náboženských dôvodov. Z historických prameňov vieme, že mäso nebolo skonzumuje v starovekej Indii, Egypte av časti Grécka - Trácii. Vďaka kolonizácii Indie počas prvej polovice 19.storočia sa filozofia vegetariánstva rozšírila najprv do Anglicka a potom do celého sveta. Z Anglicka tiež pochádza samotný názov - vegetariánstvo, pretože tu bola v roku 1847 založená prvá vegetariánska spoločnosť.

Prečo byť vegetariánom?

Dôvodov, prečo sa stať vegetariánom, môže byť hneď niekoľko. Niekoho k tomu môžu viesť etické alebo náboženské dôvody, iného zasa zdravotné či politické. Najčastejšie prevládajú morálne a zdravotné dôvody. Prívrženci vegetariánstvo tvrdí, že je neetické zabíjať zvieratá len pre uspokojenie našich chuťových buniek.

Zdravotné a iné dôvody

Vegetariáni tvrdia, že pre naše telo je mäso nezdravé, pretože cholesterol v ňom obsiahnutý upcháva tepny, čo zvyšuje riziko srdcových ochorení. Vegetariáni považujú ich stravu za viac ekologickú, pretože výroba rastlinných surovín je oveľa šetrnejší k životnému prostrediu. Vegetariáni patrí tiež k odporcom veľkochovov, kde mnohokrát dochádza k týraniu zvierat. Ku zvieratám sa tu pristupuje ako k veci, ktorú je potreba dobre vykrmit a výhodne predať mäso.

Aké strave je viac prispôsobené naše telo?

Čo nám hovorí anatómie človeka? Sme viac bylinožravce či mäsožravce? Každý predsa vie, že človek je všežravec. Málokto ale už vie, že ľudské telo-konkrétne tráviaci systém-máme viac podobný býložravcům. Mäsožravce majú čreva približne dvakrát kratšia ako bylinožravce, aby mäso bolo rýchlejšie strávil na mori.

Pôsobí konzumácia mäsa na naše telo škodlivo?

Podľa vegetariánov častá konzumácia mäsa zaťažuje naše tráviace ústrojenstvo a vedie k ochoreniam ako je vysoký krvný tlak, zvýšený cholesterol, ktorý upcháva cievy, a to spôsobuje ochorenie srdca a mozgu. Odporcovia vegetariánstvo na druhú stranu tvrdia, že pri správnej životospráve sa môžeme týmto ochoreniam úspešne vyhnúť. Ale je potrebné obmedzovať škodlivé živočíšne tuky, hovädzie a bravčové mäso a pravidelne športovať.

Chcete jesť zdravé mäso alebo radšej žiadne?

Úplne iný pohľad na vec prináša skutočnosť, že zvieratá vo veľkochovu sú kŕmené, majú nedostatok pohybu a mnohokrát sú doslova predávkovanie hormónmi alebo inými chemickými látkami pre rýchly rast a vývoj. Tieto látky sú samozrejme škodlivé. A čo potom látky používané pri spracovaní mäsa z veľkochovov! Prieskumy ukazujú, že je tu istá súvislosť medzi častou konzumáciou mäsa a niektorými druhmi rakoviny. Odborníci na zdravú výživu preto odporúčajú kupovať mäso z ekologických fariem. Alebo nejedzte mäso vôbec a staňte sa vegetariánov!
Výhody vegetariánstvo

Tento spôsob obživy má najmä zdravotný prínos pre váš organizmus. Máte vysoký cholesterol? Ste obézny? Skúste vegetariánsku stravu! Tá totiž pri správnom zložení dokáže znížiť hladinu cholesterolu a tiež znížiť vašu hmotnosť. Avšak veľa záleží na tom, aby vegetariánska strava mala správne zloženie, aby nedochádzalo k závažnému nedostatku vitamínov a ostatných dôležitých látok. Oproti klasickej strave tá vegetariánska, ktorá je správne zostavená, obsahuje viac vitamínu C, vlákniny a antioxidantov.

Nevýhody

Na druhú stranu vegetariánske stravovanie môže priniesť veľa záporov hlavne pre vaše telo. Vylúčením mäsa prichádzate o potrebné bielkoviny, esenciálne aminokyseliny a vitamíny-najmä skupiny B. Pri dlhodobom vegetariánstvo preto môže u žien zmiznúť menštruácie, čo ohrozí ich plodnosť. Nedostatok týchto látok môže vyvolať častú únavu. U tehotných žien nedostatok bielkovín a kyseliny listovej a ohrozuje zdravý vývoj dieťaťa.
Sója, tofu, seitan ...

Vyškrtnutím mäsa a výrobkov z neho zo svojho jedálnička strácate prísun niektorých dôležitých vitamínov pre vaše telo. Aby ste ho nahradili, je potreba zaradiť do svojho jedálnička suroviny, ktoré tieto stratené vitamíny obsahujú. Ako napríklad sója, tofu, seitan ... Obohaťte svoj vegetariánsky jedálniček o živiny sa správnu nutričnou hodnotou!

Ako sa stať vegetariánom?

Vždy záleží len na vás a na vašich dôvodoch prečo sa ním chcete stať. Ak máte pevnú vôľu a odhodlanie, zaručene sa vám to povedie. Zdá sa vám, že vaše odhodlanie nestačí a že potrebujete pomoc? Kúpte si niektorú publikáciu ako začať s vegetariánstvom alebo si vyhľadajte niekoľko rád na internete. Existuje niekoľko odporúčaní, napríklad začať s postupným vyraďovaním mäsitých pokrmov. Skúste najprv nejesť mäso dva alebo tri dni v týždni! Ak úspešne prekonáte chuť na mäso, postupujte ďalej, až kým nevyřadíte mäso na celých sedem dní v týždni.

Odvetvie vegetariánstvo

Od každého filozofického smeru sa zvyčajne odtrhnú rôzne odbory alebo odvetvia, ktoré sa v niečom líšia. Rovnako je to aj u vegetariánstva. Najznámejšie sú ovo-lakto vegetariáni, lakto - vegetariáni a vegáni.

Ovo - lakto vegetariánstvo zakazuje mäso a jeho výrobky v akejkoľvek podobe. Lakto - vegetariánstvo nepovoľuje mäso, výrobky z mäsa, ale navyše ani vajcia. Najprísnejším odvetvím je vegánstvo, ktoré odmieta nielen mäso a mäsové výrobky, ale aj živočíšne produkty - mlieko, syry, vajcia, maslo ...

Viete, že vegáni nepoužívajú živočíšne produkty dokonca ani ako časť odevu alebo na technické účely? Hoci je ich filozofia dôsledná, napriek tomu niektorí vegáni nesúhlasí s prejavmi vegetariánstvo ako je makrobiotika či frutariánstvo, ktoré povoľuje len stravu zloženú zo semien a plodov rastlín.

Než začnete s vegetariánstvom, zájdite k lekárovi!

Chcete začať s vegetariánstvom? Najprv sa nechajte vyšetriť od vášho lekára! Ak máte nejaké zdravotné problémy, vegetariánska strava by vám mohla přitížit! Záleží na vašom zdravotnom stave, ktorý najlepšie pozná váš praktický lekár. Buďte zodpovednými vegetariánov! Dajte na radu svojho lekára, ktorý vám buď vegetariánstvo odporučí, alebo zakáže. Váš lekár by vám mal urobiť niekoľko vyšetrení a jedným z nich je aj zistenie krvnej skupiny.

Viete, že podľa typu krvnej skupiny by ste sa mali stravovať?

Vedci zistili, že každé krvnej skupine vyhovuje iná strava. Máte krvnú skupinu A alebo AB? Môžete byť pokojní, pretože práve pre vás je najvhodnejšia vegetariánska strava. Je dokázané, že ľudia s krvnou skupinou A sa najčastejšie stávajú vegetariánmi. U krvnej skupiny AB sa aspoň občas odporúča konzumovať biele mäso.

Je vaša krvná skupina 0? Potom patríte medzi potomkami pravekých lovcov, ai keď sa budete snažiť akokoľvek, vegetarián z vás určite nebude. Vegetariánska strava by vám naopak mohla spôsobiť zdravotné ťažkosti. Z týchto výskumov vyplýva, že vegetariánstvo k niektorým skupinám prirodzene patrí ak niektorým zaručene nie.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: