Banány - plody plné slnka

Banány patria po káve medzi najpredávanejšie plodiny. Banány sa radí medzi najdôležitejšie tropické ovocie celosvetového významu. Doprajte si ich kedykoľvek počas dňa, dodáte si tak potrebnú energiu a ďalšie nenahraditeľné látky pre Vaše telo.


História banánu

V juhovýchodnej Ázii sú banány plodinami najmenej 3500 rokov. Do Stredomoria sa dostali zásluhou vracajúcich sa vojsk Alexandra Veľkého pred rokom 300 pnl Hlavnú zásluhu na ich rozšírenie po Starom svete majú nejspíš Arabi. Do Ameriky priviezli banánovej hľuzy španielski korzár, a to v roku 1516. Niektorí historici tvrdia, že Inkovia pestovali banánovníky už pred Kolumbom. Stredná Európa sa s banánmi zoznámila pomerne neskoro.

Predstavenie banánu

Z biologického hľadiska je banánovník najmohutnejší bylina sveta, ak nepočítame bambus. Sú 3, ale aj 15 metrov vysoké. Banánovníkovité rastliny sú statné tropické byliny, ktorých kmeň je tvorený husto zovretými pošva listov. Z kvetov vyrastá vlastné stonku, nesúci mnohotisícová kvetenstvo. Len malá časť z týchto kvetov, okolo tisícky, je oplodnená az nich sa na centrálnom vretene vytvoria trs husto zoradených plodov, banánov. Jedno zrelé banánovej plodstvo má hmotnosť okolo 50 kilogramov a odsekává sa veľkou mačetou. Z hlíznatého podzemku potom vyrastá nová plodstvo a celý cyklus sa opakuje. Banánovníky síce neprinášajú semená, napriek tomu sa ľahko pestujú, pretože sa dobre vegetatívne množia podzemnými rizómy.

Skladovanie banánov

Banány v žiadnom prípade neskladujú v chladničke, tam nám nedozrejú, naopak zhnednú a zmäknú. Ak zakúpime väčšie množstvo banánov, ktoré nestihneme spotrebovať, a banány nám zhnednú, nevyhadzujeme ich, dajú sa totiž využiť pre výborné aj výživné dobroty. Banány iba vyhodíme, ak podľahol plesni alebo javí vážne známky pokročilého veku.

Výživové zložky banánu

* Banán obsahuje vitamíny A, vitamíny B1, B2, B6, vitamín C, E.
* Banán vyniká predovšetkým obsahom vitamínu B6, kedy tri banány pokryjú odporúčanú dennú dávku tohto vitamínu pre dospelého človeka.
* Banán obsahuje minerálne látky (draslík, sodík, horčík, vápnik, železo, fosfor, zinok). Predovšetkým vďaka vysokému obsahu draslíka, patria banány medzi tretí najlepší zdroj tohto minerálu medzi čerstvým ovocím. Banány obsahujú 400 g draslíka na 100 g jedlej časti.
* Banán obsahuje kyselinu listovú, dôležitú pre tehotné ženy.
* V banáne je len malé množstvo proteínov a tukov.
* Banán obsahuje rozpustnú i nerozpustnú vlákninu. Oba druhy vlákniny znižujú hladinu lipidov, cholesterolu, upokojujú čreva.
* Banány obsahujú malé množstvo serotonínu, kedy táto látka zmierňuje bolesti miechy, má antidepresívne účinky.
* Banán svojím obsahom prírodných cukrov dokáže takmer okamžite zdvíhať výkonnosť a schopnosť sústredenia. Banán je ľahko stráviteľný druh ovocia s vysokým obsahom sacharidov. Sacharidy sa v nezrelých plodoch vyskytujú prevažne vo forme škrobu. Počas zrenia sa mení na jednoduchšie cukry: glukózu, fruktózu, sacharózu. V zrelom banáne zostáva škrobu len okolo 1%, ktoré pri trávení nevyvoláva žiadne ťažkosti. Naproti tomu nezrelé banány Vám môžu spôsobiť nadúvanie, pretože v nich je ešte vysoký obsah škrobu.
* Banány sú vďaka vysokému obsahu tryptofánu a pyridoxinových látok nielen vynikajúcim uspávacím ovocím, ale dokonca pozitívne ovplyvňujú našu náladu.

Vplyv banánov na ľudský organizmus

Banány:

* Pôsobí proti zadržiavaniu tekutín v tele,
* Podporuje odvodňovanie,
* Znižujú cholesterol,
* Upokojujú čreva,
* Alkalizujú krv, čo pomáha neutralizovať aj odstraňovať nadbytočnú kyselinu močovú, ktorá spôsobuje dnu a dnovou artritídu,
* Majú antidepresívne účinky,
* Majú celkovo pozitívny vplyv na činnosť srdca,
* Pomáhajú predchádzať hypertenziu,
* Stimuluje vylučovanie vody z tela,
* Je veľmi dôležitý pre správnu funkciu a zdravie svalov, nervov, tkanív,
* Pôsobí pozitívne na fyzické i mentálne zdravie,
* Sú výbornou diétou pri ťažkostiach s trávením, ako sú žalúdočné ťažkosti, hnačka a pod,
* Predstavujú optimálnu potravinu v čase choroby a rekonvalescencie.
* Banány sa odporúčajú jesť pri cirhóze, brušné vodnateľnosti, opuchoch, ďalej pri diéte s nízkym obsahom sodíka.

Pre koho sú banány vhodné

Banány sú vhodné prakticky pre každého. Banány sú napríklad športovci vyhľadávaným zdrojom energie a stimulátorom výkonnosti. Športovci jedia čerstvé i sušené banány. Banány sú veľmi vhodnou desiatou aj pre deti, a to nielen vďaka praktickému obalu, vďaka ktorému, si deti môžu vziať banán prakticky kamkoľvek. Vďaka všeobecne dobrej znášanlivosti, výživnosti aj takmer nulovému riziku alergie, sú banány vhodné aj pre veľmi malé deti. Banán väčšinou predstavuje prvú tuhú stranu u malých detí.

Banány sú vhodné aj pre diabetikov, pretože obsiahnuté cukry v banáne sú absorbované pomalšie a nespôsobujú prudký nárast hladiny glukózy v krvi.

Využitie banánu v kozmetike

Banán patrí medzi vyhľadávané ovocia v kozmetike, a to vďaka jeho hydratačným účinkom, vitamínom, sacharidom. Banán má pozitívny vplyv na kvalitu pleti, vlasov i nechtov. Banán môžete využiť ako banánovú masku na pleť alebo vlasový zábal. Základ vlasového zábalu tvorí jeden zrelý banán, vajcia, 2-3 lyžičky olivového oleja, prípadne med.

Využitie banánov v kuchyni

Banány sú určené na rýchlu spotrebu, pretože sa rýchlo kazia. Nezrelé banány sa zberajú na prepravu do dnešnej doby a dozrievajú tak, až v cieľovej krajine v špeciálnych dozrievacích skladoch. Tieto dozrávárny sú aj v Českej republike. Niekedy tak môžete dostať banány z dozrávárny, a to ešte teplé. Dovážané banány sa konzumujú čerstvé. Len z malej časti sa z nich vyrábajú pyré a suroviny pre cukrárske výrobky. Časť úrody banánov sa tiež kompotuje priamo v produkčných krajinách, prípadne sa vyrába banánová múčka a banánový škrob. Napríklad v Afrike pripravujú z kvasených banánov dokonca alkoholický nápoj.

Banány varením strácajú väčšinu vitamínov, ale uchovávajú si sacharidy, minerály i ďalšie látky.

Recepty s banánmi

Banány nám ponúkajú nespočet úprav. Banány sú výborné predovšetkým v najrôznejších dezertov. Možno je pridávať do ovocných šalátov, zmrzlinových pohárov, pečených i nepečených tort. Banány sa dajú grilovať, flambovat, piecť.

* Banánové vyprážané halušky

2 banány, 2 vajcia, 4 lyžice cukru, 8 lyžíc polohrubej múky, citrónová šťava, lyžička prášku do pečiva, štipka soli. Nastrúhajte alebo rozotrite banány na kašičku, pridajte všetky ostatné suroviny. Zo vzniknutého cesta naberajte lyžicou halušky, ktoré ešte môžete zaguľatiť pomocou ruky a osmažte je na rozpálenom masle z oboch strán.

* Plnené banány

2 banány, maslo, pikantná džem, žervé, sneh z bielkov, sekané mandle. Banány rozrežte pozdĺžne a na masle je z oboch strán rýchlo opečieme. Na reze je namažte džemom alebo marmeládou, ďalej vrstvou osladeného žervé. Potom banán priklopte druhou polovicou banánu, povrch ozdobte snehom z bielkov a sekanými kvapky zapečte v predhriatej rúre.

* Lahodný banánový mliečny koktail

2 banány, ¾ l mlieka, 3 lyžice jemných ovsených vločiek, štipka mletého kardamónu, škorice. Banány, namočené vločky v mlieku, mlieko a kardamóm rozmixujte, ako nápoj napení. Nalejte do pohárov, povrch môžete ozdobiť mletou škoricou.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: