Ako sa vyvarovať jojo efektu

Patríte k tým ľuďom, ktorí po schudnutí zase priberú a niekedy dokonca skončí na vyššej váhe, ako pred samotnou diétou? Toto následné pribratie váhy je väčšinou spôsobené tým, že akonáhle diétu ukončíte, začnete jesť,tak ako ste boli zvyknutí pred diétou.


Vaše telo má po prekonanej diéte spomalený metabolizmus. Preto až 90% tých, ktorí držia diétu, po jej skončení zase niečo priberie späť. Tento efekt sa označuje ako jojo efekt.

Jojo efekt

je vážnym problémom, ktorý postihuje ľudí pri cielenom znižovaní váhy, teda chudnutie. Označuje opakujúci sa cyklus zníženia a následného zvýšenia váhy. Toto je spôsobené striedaním fáz veľmi prísne diéty a následným návratom k pôvodným stravovacím návykom. Keď telo spozoruje, že dostáva menej živín, nabehne na úsporný režim a schováva si živiny do zásoby. Dochádza aj k spomaľovaniu metabolizmu, tzn. že po skončení prísne diéty vášmu telu stačí oveľa menej živín a zvyšok si ukladá.

Nasledujúcich 7 základných rád by Vám malo pomôcť, ako sa jojo efektu vyvarovať a udržať si svoju vysnívanú váhu.

Chudnúť tou správnou cestou

Vyvarujte sa zázračných diét, ktoré spôsobujú rýchly úbytok hmotnosti. Zázračné sú preto, pretože nie sú trvalé. Namiesto toho sa Uspokojme s pomalším, ale účinnejším spôsobom ako schudnúť. A to so zdravým stravovaním a taktiež cvičením. Takto síce zhodíte iba pol kilogramu až kilogram týždenne. Avšak sa zhadzovaním týmto pomalým tempom, máte väčšiu šancu si váhu udržať. Pri drastickom chudnutie totiž nechudne tuky, ale svalovinu a vodu. Po ukončení diéty potom priberiete tuk, ale stratenú svalovinu už späť nepriberiete. A pamätajte, že pri chudnutí by mal byť váš energetický výdaj počas dňa vyššie ako energetický príjem.

Udržujte určité zdravé stravovacie návyky

aj potom, čo dosiahnete svojho cieľa. Chudnutie je predovšetkým o vyváženej a zdravej strave a zdravom životnom štýle. Takže akonáhle dosiahnete svoje vysnívané váhy, neznamená to, že sa zdravým stravovaním môžete skončiť. Musíte zmeniť svoje myslenie ohľadom jedla a musíte si udržať zdravé stravovacie návyky. Nemyslite na diétu ako na chudnutie, ale skôr ako na zdravý spôsob života.

Pozor na prejedanie sa z depresie

Pre veľa ľudí býva prejedanie spojené s tým ako sa cíti. Depresia, alebo úzkosť vedie k tomu, že sa snažíme ich zajesť, aby sme sa cítili lepšie. Väčšinou tak ale vzniká bludný kruh. Prejete sa a potom získate pocit, že chudnúť dál už nemá cenu. Potom si to rozmyslíte a nasadíte prísnejšie diétu, táto diéta potom vedie zase k prejedaniu, pretože ju nedokážete dodržať ... A váha ide teda neustále hore. Ak máte tieto problémy, snažte sa ich ovládnuť. Hlavné je, si problém uvedomiť, až potom ho možno zvládnuť.

Neprestaňte cvičiť ani po skončení diéty

Spaľovania kalórií cvičením bolo pravdepodobne kľúčovým faktorom vášho schudnutie. Nerobte teda tú chybu a neprestaňte sa hýbať po skončení diéty. Nemusíte už cvičiť toľko, ale stále by ste mali mať nejaký pohyb. Nehovoriac o tom, že pohyb je zdravý aj keď sa nesnažíte udržať si váhu. Pohyb je totiž jedným z hlavných faktorov zdravého životného štýlu.

Váš chudnúce cieľ musí byť realistický

Ak si určíte rozumnú hmotnosť, ktoré chcete dosiahnuť, bude pre Vás jednoduchšie nielen diétu dodržať, ale tiež si výslednú váhu udržať. Ak predsa len máte v pláne zhodiť veľké množstvo kilogramov, je výhodné si chudnutie rozdeliť do viacerých menších cieľov. Po zdolaní každého cieľa potom dosiahnete akéhosi zadosťučinenia, ktoré vás v pokračovaní v diéte môže utvrdiť.

Nevyhýbajte sa potravinám, ktoré máte radi

Ak z jedálnička úplne odstránite všetky nezdravé potraviny, nevynímajúc tých vašich obľúbených, hrozí nebezpečenstvo, že po skončení diéty sa na ne vrhnete a čas bez nich si vynahradíte. Ani pri diéte nemusíte z jedálnička vynechávať určité potraviny úplne, musíte ich však aspoň obmedziť. Naučte sa tieto svoje obľúbené pochutiny považovať za odmenu, ktorú si doprajete výnimočne. Môžete sa je tiež pokúsiť nahradiť zdravšie variantom. Treba vám práve táto varianta zachutí viac.

Nezabúdajte na desiaty medzi hlavnými jedlami

Miesto troch hlavných a väčšinou aj zbytočne veľkých jedál, jedzte pravidelne po celý deň menšie porcie. Väčšinou zistíte, že aj keď máte pocit, že jete neustále, v skutočnosti toho zjete menej, ako keby ste jedli iba tri jedlá denne. Rozdeľte si teda svoj stravovací systém na päť menších jedál za deň. Ľudia, ktorí medzi hlavnými jedlami nesvačí, väčšinou skončí hladujú okolo 12 hodiny a 6 hodiny večernej, čo potom vedie k prejedaniu. Jedlo rovnomerne rozložené po celom dni taktiež prispieva k stabilnej hladine cukru v krvi, čo Vám pomôže vyhnúť sa chutiam na sladké.

Záverom

Znižovanie hmotnosti by malo byť postupné, inak je nezdravé. Stanovte si reálne ciele, ľahšie ich dosiahnete. Zaraďte pravidelnú pohybovú aktivitu, chudnutie bude rýchlejší. Nezabúdajte na pitný režim. Buďte dôslední a vytrvajte. Snažte sa žiť zdravo. Pre úspešné chudnutie a udržanie následné váhy sa odporúča silový tréning aspoň dvakrát týždenne.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: