Naše vnútorné hodiny

Naše telo funguje v rytmoch jemu vlastných. Tiká v nás nespočetné množstvo vnútorných hodín. Každá bunka má svoj rytmus, každý orgán svoje pasívne a aktívnej fázy. Ako teda máme optimálne využiť každú chvíľku?


Kto sa vlastnému fyzickému načasovanie vzpiera, je nespokojný a ľahšie ochorie, a naopak. Ak sa podľa neho naučíme žiť, budeme výkonnejší a zdravší.

Čo hovoria naše vnútorné hodiny

Každý má svoje vnútorné hodiny nastavené trochu inak. Deti spia dlhšie ako dospelí, mládež v puberte je má posunuté dozadu. Gény navyše určujú, či z nás budú škovránky alebo sovy, či budeme ráno vstávať bez problémov, alebo len ťažko. Napriek tomu má telesný rytmus u všetkých v podstate rovnaké pravidlá, rozdiel u jednotlivcov sa odchyľuje maximálne o dve hodiny dopredu či dozadu. Všímajte si, kedy ste viac unavení a kedy zase maximálne výkonní, a prispôsobte život svojmu telu.

Štart do nového dňa medzi 7 až 9 hodinou rannou

Zdravie: ráno je človek najcitlivejšie voči bolestiam, ozývajú sa aj zápalové ochorenia, väčšie problémy hrozí tiež pacientom s ochorením krvného obehu. Vitamíny C a E majú po ránu väčší vplyv na vylučovanie nežiaducich látok, ktoré škodia srdcu, z tela. Vitamín C navyše priaznivo ovplyvňuje aj činnosť mozgu. Na podporu látkovej výmeny je vhodné pridať ešte A, D a K.

Duševné sily: či váš mozog potrebuje po prebudení viac času, nastavte si budík o 15 až 30 minút skôr. Môžete skúsiť trik s denným svetlom, ktorý upraví vnútorné hodiny. Spite s roztiahnutými závesmi, Svetlo zastaví tvorbu melatonínu v mozgu a bude sa vám vstávať ľahšie. K najkrajšiemu duševného prebudení patrí ale láska, pretože telo produkuje v túto dobu obzvlášť veľké množstvo pohlavných hormónov.

Fyzický vzhľad: zásoby uhľohydrátov sú na nule a hrozí Nápory vlčieho hladu. Preto sa odporúčajú raňajky na ne bohaté, napríklad žemľa s marmeládou, müsli a ovocia. Na bielkoviny zabudnite, v spojení s uhľohydráty zvyšujú hladinu inzulínu a prispievajú k tvorbe tukových vankúšikov. Ideálne je nájsť si ešte chvíľku na vytrvalostný šport, predĺžite tak fázu spaľovania tukov. Vaša položka počas noci vyschla, preto by ste ju mali natrieť hydratačným krémom s antioxidantmi a UV filtrom. Tak ju najlepšie ochránite pred nepriaznivými vplyvmi nadchádzajúceho dňa.

Mozog pracuje na plné obrátky od 9 do 12 hodín

Zdravie: imunitný systém je dopoludnia veľmi zraniteľný, preto pozor na prechladnutie. Aj citlivosť na bolesť je stále silná. Očkovacie látky, ale telo prijíma najlepšie a vedľajšie účinky budú minimálne. Ak trpíte bolesťami chrbta, sú tieto ťažkosti dopoludnia najintenzívnejší, náročnejší tréning sa odporúča až na popoludnie.

Duševné sily: mozog funguje veľmi rýchlo a celková výkonnosť dosahuje maximum po 10. hodine. Predovšetkým krátkodobá pamäť jede na maximum. Je vhodná doba na skúšky a náročné rokovania. Aj úlohy, ktoré vyžadujú analytické myslenie, by ste mali začať riešiť práve teraz.

Fyzický vzhľad: v záujme zachovania štíhlej línie dodržujte ozdravný životný štýl. Aby pankreas prestala byť aktívny, potrebuje po každom jedle trojhodinovú pauzu. Príjem tekutín urýchľuje látkovú výmenu a je dôležitý pre vylučovanie škodlivých látok z tela. Takže nezabudnite dodržiavať pitný režim - dajte ale prednosť prírodnej vode, prospejete tak svoje postave (a podporíte naviac duševnú činnosť).

Organizmus má siestu od 12 do 14 hodín

Zdravie: na poludnie je žalúdok pripravený podať maximálny výkon a potrebuje pravidelnú stravu, predídete tak tráviacom a črevným ťažkostiam. Žalúdok sa kvôli trávenie prekrví a ostatné orgány sťahujú výkon na minimum. Organizmus vyžaduje prestávku.

Duševné sily: pre dokonalý odpočinok je ideálny si na 30 minút zdriemnuť. Reakcie sú potom rýchlejšie, práca sústredenejší a nálada lepšia. Nemôžete si to dovoliť? Prejdite sa a skúste "vypnúť" aktívnym spôsobom.

Fyzický vzhľad: na obed je ideálny zmiešaná strava s obsahom uhľohydrátov i bielkovín, napríklad bolonské špagety. V poludnie je kombinácia oboch skupín dovolenka, pretože naša látková výmena pracuje podľa biologického rytmu. Cez deň, kedy sme aktívny, vie spracovávať uhľohydráty a bielkoviny naraz a nedovolí, aby sa tuky usadzovali.

Telo je v najlepšej kondícii od 14 do 18 hodín

Zdravie: citlivosť na bolesť klesá na najnižšiu hranicu, ideálna doba pre návštevu zubárov je okolo 15. hodiny. Svaly sú zahrievané a pohyblivejší ako dopoludnia, okolo 16. hodiny stúpa krvný tlak a zrýchľuje sa srdcový tep, pľúca zásobujú bunky kyslíkom v optimálnom množstve. Teraz je vhodná doba na šport! Ale pozor, svoje sily neprepínajte. Pretože má telo znížený prah bolesti, hrozí riziko úrazov.

Duševné sily: obed je do 15 hodín strávený, mozog má opäť k dispozícii maximálne množstvo kyslíka. V práci toho ešte zvládnete veľa, ale nezabúdajte na pauzy - aj mozog pracuje v určitom rytme. Robte si prestávky, ideálna je 5 minút po 45 minútach práce, maximálne 15 minút po 90 minútach práce. Je dokázané, že bez prestávok podáva mozog iba 75 percent zvyčajného výkonu. Popoludní sa navyše nachádzame vo filozofickej fáze, sme kreatívni a ľahšie riešime komplikované problémy.

Fyzický vzhľad: až do večera by ste mali zjesť len kúsok ovocia. Pre spaľovanie tukov je ideálny skoré popoludnie a vytrvalostný šport. Pri plávaní alebo chôdzi si udržujte také tempo, aby ste sa nezadýchávali. Chcete si lepšie vytvarovať postavu? Po 16 hodine nastáva najvhodnejší čas pre power jogu alebo silový tréning. Ak si potom dáte večeru s obsahom bielkovín, získajú vaše svaly tie správne proporcie.

Zmysly si užívajú do 18 do 21 hodiny

Zdravie: s koncom pracovnej doby začínajú pečeň najaktívnejšie fáze dňa. Okrem iného to znamená, že si pokojne môžete dopriať nejakú pohárik - alkohol je v podvečer najlepšie odbúravanie. Od 19 hodín reagujeme najcitlivejšie na alergény, fáza trvá štyri hodiny, preto je najlepšie umyť si predtým vlasy (v peľovej sezóne) a vyhnúť sa po tú dobu všetkému, čo v nás alergie vyvoláva. Lieky na sennú nádchu, astmu a reumu majú v tej dobe mimoriadne silný účinok. To isté platí pre lieky proti bolestiam. Večer vám uľaví menšia dávka aspirínu, než by ste potrebovali ráno.

Duševné sily: maľujete či hráte na hudobný nástroj? Tak do toho! Telo teraz znižuje činnosť dôležitých orgánov, mozog je menej zaťažený a má viac priestoru pre iné aktivity. Dostavuje sa inšpirácie, stúpa kreativita, dlhodobá pamäť je výkonnejší. Je čas na zamyslenie sa nad uplynulým dňom a diskusiu s partnerom o dôležitých veciach.

Fyzický vzhľad: Zmysly sú veľmi vnímavé a večeru si "vychutnajú". Ak chcete schudnúť, mali by ste jesť na večeru bielkoviny (proteíny), napríklad chudé mäso v kombinácii so zeleninou. Pre zdravé znižovanie váhy je vhodné mäso hydinové.

Prišiel čas odpočinku od 21 hodiny

Zdravie: nečudujte sa, keď vás okolo deviatej večer začne naraz bolieť koleno, o ktorom ste celý deň nevedeli. Začína hodina zvýšeného vnímania bolesti, V 23 hodín potom štartuje regenerácie imunitného systému. Vyhnite sa všetkému, čo ho zaťažuje: stresu, nikotínu, alkoholu atď

Duševné sily: pokoj by ste mali dopriať aj mozgu. Príjemné čítanie, pekný film alebo milovanie mu pomáhajú "vypnúť". Produkcia melatonínu stúpne počas pol hodiny z nuly na sto, a vy začnete byť unavení. Ten moment je individuálny, ideálny čas, kedy sa uložiť k spánku, si každý musí vypozorovať sám.

Fyzický vzhľad: mnohé orgány látkovej výmeny, ako napríklad čreva, pracujú už len úsporne. Hodinu až dve pred spaním by človek nemal nič jesť ani športovať. Telo teraz potrebuje všetku energiu na regeneráciu. Medzi 23. až 4. hodinou sa navyše delí kožné bunky osemkrát rýchlejšie ako vo dne, preto si nezabudnite pred spaním ošetriť pokožku nočným krémom.

Sladké sny prichádza od 24 hodiny

Zdravie: zatiaľ čo spíte, regeneračné procesy v tele beží na plné obrátky. Imunitný systém produkuje okolo jednej hodiny v noci najviac ochranných buniek. Okolo tretej hodiny klesá krvný tlak, spiace človek sa ľahšie prebudí, pretože krvný cukor je takmer spotrebovaný. Ak sa vzbudíte, dajte si kúsok čokolády, lepšie zaspíte. Okolo štvrtej ráno sa znižuje činnosť pľúc, astmatikom hrozí silné záchvaty. Od piatich hodín sa organizmus opäť prebúdza, hormóny a ostatné produkty látkovej výmeny rýchlo prechádzajú do krvi. Čakáte bábätko? Najčastejšie sa deti rodia okolo šiestej hodiny rannej.

Duševné sily: okolo 24. hodiny klesá naša schopnosť myslenia na nulu, zanechajte radšej všetkých diskusií. Kto je hore, prežíva okolo druhej hodiny kríze. V tejto dobe tiež dochádza najčastejšie k nehodám. Až okolo piatej sa zase všetko vracia k normálu.

Fyzický vzhľad: vyspať sa do krásy - aj štíhlej línie. Okrem toho profitujete z bielkovinové večera, spaľovanie beží, telo si vyberá uhľohydráty, potrebné na regeneráciu a stavbe svalstva, z tukových buniek. V spánku sa chudne!

Ak sa naučíte počúvať rytmus svojho tela, budete na tom lepšie ako po zdravotnej, tak duševnej stránke, a ovplyvníte dokonca aj svoj fyzický vzhľad.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: