Kung fu harmónie tela i duše

"Kung-fu je zvláštny druh zručností, skôr umenie ako telesné cvičenie. Je to jemný spôsob, ako vyjadriť podstatu ducha v súlade s technikou. Princíp kung-fu sa nedá naučiť ako súbor faktov, musí v človeku vyrásť spontánne, bez emócií a prianí . "


Kung fu

Správne čítaj - gongfu, je výraz, ktorým sa mimo Čínu súhrnne označuje široké spektrum čínskych bojových umení so zbraňou aj bez zbrane, pôsobiacich navonok ako tvrdo - tak mäkko, ako agresívne - tak umiernene.

Doslovný výklad je vlastne zručnosť získaná dlhú a namáhavú prác. Je možné ho použiť v súvislosti s ľubovoľným remeslom alebo umením, napríklad s umením aranžovania kvetín. V samotnej čínštine sa pre obrnené (vojnová) umenie používa výraz wushu.

Wu Shu - čítaj - wu šu. Čínske bojové umenie. Wu - skladá sa z dvoch znakov - zastaviť a dlhá bojovníckej zbraň podobajúcu sa kopije alebo Halapartňa. Shu - umenie. Spojením vznikne - bojové umenie, ktoré zastaví vojnu.

Techniky Kung fu

Kung fu obsahuje mnoho najrôznejších techník ako kopy, údery, skoky, ohybov, pády, boj na zemi i vo vzduchu bez zbrane av pokročilom štádiu aj so zbraňami. Cvičí sa rôzne zostavy zvierat napríklad tiger, žeriav had a ďalšie techniky, z ktorých sa čerpá inšpirácie pri boji a používajú sa rôzne spôsoby obrany podľa situácie. Ďalej sa rozvíja rýchlosť, obratnosť, rovnováha, koordinácia, dychové cvičenia, harmónie tela ducha i mysle. Kung-fu môže začať cvičiť dieťa, muž aj žena v každom veku.

Pre pochopenie kung-fu je nejnázornějším prirovnanie voda. Voda môže preniknúť najtvrdší žulou, pretože sa podrobia. Človek nemôže vodu probodnout alebo do nej udrieť a zraniť ju, pretože to, čo neodporuje, nemôže byť porazené. Minimom pohybov a energie je vyjadrené a dosiahne maximum. Metóda používaná k podpore zdravia je opäť založená na vode, pretože prúdiaca voda sa nikdy neskazí. Dôležité je nepřehnat vývoj tela a telo neprepína, naopak jeho funkcia normalizovať.

Celková harmónia tela i duše

Vedecky je dokázané, že cvičenci Wu-Shu majú celkovo lepší duševné a fyzickú kondíciu ako ostatné a sú odolnejšie proti chorobám, a že cvičenie Wu-Shu má pozitívny vplyv na fyzické i psychické zdravie, rozvíja silu, pohyblivosť a poučnost cvičencov.

Kung-fu je bojové umenie v dvoch slová zmysloch. Primárne pre potrebu sebaobrany v nejakom konflikte, a potom je to aj každodenný boj s lenivosťou a civilizačnými chorobami.

Kung-fu nezahŕňa iba bojové umenia a starostlivosť o telesnú zdatnosť, ale jeho súčasťou sú tiež filozofické a medicínske aspekty. V Číne sa stalo národnou tradíciou. Zdravie a miernosť obyvateľstva boli po dlhé tisícročia základom k rozvoju vnútornej sily ríše. Číňania usilovali o udržanie fyzickej kondície aj v časoch mieru, a to predpísanými tanečnými pohybovými cvičeniami. Cviky mali za úlohu utužovať životnú silu a zabezpečiť jednotu tela a ducha. Čínskemu obyvateľstvu bolo pestovanie takýchto "tancov" na udržanie telesného zdravia nariadené už za čias cisára Chuang-ti (3. tisícročia pred Kr.)

Prečo Kung fu cvičiť?

* Je to dynamické cvičenie
* Pracujete s energiou
* Spoznáte dôkladne svoje telo
* Rozvíjate schopnosti a zručnosti
* Obohacujeme duševný rozvoj
* Naučíte sa správne dýchať
* Správne sa stravovať
* Prevencia proti chorobám
* Naučíte sa trpezlivosti a koncentrácii
* Sebaobrana je tiež jedným z aspektov pre

Predovšetkým je nutné pripraviť sa na to, že udržiavanie zdravia a to nie len tak nejaký štandard, ale ak chcete byť naozaj silný jedinec stojí prácu a úsilie a nie je to vôbec zadarmo.

Jedzte inštinktívne

Čo pomôže jednému nemusí pomáhať druhému. Počúvajte svoje telo a majte ho radi. Každý máme iné percento minerálov, vitamínov, cholesterolu. Mnoho ľudí normálne zdravých premýšľa a analyzuje viac to čo obsahuje jeho, strava či je tam v rovnováhe pomer všetkých potrebných látok ale bohužiaľ už nevie rozpoznať čo potrebuje on sám. Výber stravy závisí často na maličkostiach, ktorým často nevenujeme vôbec pozornosť.

Trebárs ak spíme v noci málo hodín alebo prežijeme ak stresovú situáciu, zakaždým potrebujeme niečo iné. Preto nám nikto nemôže nadávkovat potraviny na gramy. Každý deň sa totiž naše potreby mení podľa situácie, prežitkov a ďalších mimoriadnych udalostí. Výnimky tvoria ťažko chorí ľudia, cukrovkári a podobne chorí. Nenechajte sa ovládnuť stravou ale ovládajte Vy stravu. Je nutné dobre spaľovať a spracovávať potraviny. Hľadajte rovnováhu keď jete, medzi výberom stravy, psychickú pohodu a Vaším spôsobom života. Umožníte tak telu posunúť sa o krok vpred.

Dýchajte správne

Náš dych preniká do celého nášho tela a umožňuje premenu potravín na biologickú energiu. Dýchate Ak správne pľúcny mechúrik lepšie pracujú. Telo k rozkladu potravín potrebuje kyslík. Ďalej potom regulovaný dych pomáha lepšej výmene plynov v tele a okysličením krvi, sa telo vie lepšie zbavovať odpadového materiálu a rôznych nečistôt. Dych je teda prostriedok ako čistiť telo, ale aj ako zvýšiť svoju kondíciu.

Pri výdychu sa zbavujeme oxidu uhličitého. Takýto spôsob dýchania napríklad cvičenia Čchi-kungu alebo iných dýchacích techník, ktorých je veľké množstvo nám upevňuje zdravie. Ak niekto z Vás už nejaké dychové cvičenia skúsil, možno sa pri tom aj pekne zapotil - čo je ďalší spôsob ako vyčistiť telo. Odporúčame cvičiť dych pod vedením lektora.

Bojové umenie kung-fu potrebuje vysokú úroveň dychových techník kde sa snaží preniknúť až do hĺbky nášho bytia. Bojovníci potrebujú veľa energie na boj a ozdraví svojho tela. Najprv je potrebné sa stabilizovať a keď začnete cvičiť dochádza na začiatku k postupnej ozdraví nášho tela. Preto všetko bolí. Nie je dôležité koľko dychových cvičení ovládate, ale ako moc ste schopní preniknúť do hĺbky.

Rozhýbte svalstvo a kĺby

Všetci vieme, že necháme určitý sval v dlhodobej nečinnosti rýchlo sa oslabí. Je to rovnaké ako keď dlhou dobou nepoužívame nejaký stroj napríklad pílu alebo starý bicykel usadí sa na nich prach a nečistoty a pohyblivá spojenie zatuhne. Len ťažko niekto pohne kĺbovým spojením od stroja, ktorý sa roky nepoužíval.

Podobne to funguje aj v ľudskom tele. Ak nebudeme správne používať svaly, kĺby a šľachy dôjde k ich zatuhnutí a skrátenie čím si môžeme privodiť ďalšie komplikácie. Ďalej sa potom v ľudskom tele usadzujú napríklad rôzne odpady z krvi, mikročastice a iné usadeniny napríklad zo stravy a vzduchu.

Pravidelným cvičením svalov tlakom, pohybom alebo rôznym natáčaním sa sval udržiava v kondícii. Po práci regeneruje a vracia sa do pôvodného stavu o trochu silnejší a tiež pevnejšie. Je rozdiel medzi pevným a veľkým svalom, veľký nemusí byť pevný. Takýto pevný sval produkuje zdravé látky, ktoré neškodia nášmu telu a naopak podporuje ako metabolické deje tak rôzne systémy ako cievne, nervový a tiež sa zlepšuje celá psychická.

Rovnaké pravidlo platí aj pre kĺby. Aby sme zvýšili ich pohyblivosť musíme zvoliť rôzne variácie ohýbanie kĺbov rôznymi smermi, kde pôsobíme miernym tlakom alebo vlastnou silou. Zo začiatku môže byť cvičenia aj nepríjemné ale časom keď podarí kĺby trochu rozhýbať a uvoľniť bude námaha ocenená väčšou slobodou pohybu a ďalším stupňom k zdraviu. Je to tiež prevencia proti artróze. Ďalej sa Vám napruží šľachy a získate pružnosť tela.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:



Kung fu harmónie tela i duše

Jihlava 1 Telč Třešť Batelov Polná Luka nad Jihlavou Brtnice Dobronín Velký Beranov Větrný Jeníkov Kamenice u Jihlavy Vyskytná nad Jihlavou Stonařov Urbanov Jamné u Jihlavy Mrákotín Jihlava 2 Puklice Horní Dubenky Stará Říše