Kung Fu - cvičenie pre zdravie

Kung Fu je známe predovšetkým ako bojové umenie, pri ktorom sa uplatňujú ručné aj nožné úderovej techniky. Pohyby bojovníka pri Kung Fu vychádzajú od zvierat, ktoré žijú voľne v prírode (napríklad panter alebo žeriav).


Čo je Kung Fu

Kung Fu, alebo tiež gongfu, gungfu, je označenie pre čínska bojové umenia. "Kung" je vysvetľované v zmysle snahy, dosiahnutie. "Fu" značí človeka. Kung Fu býva prekladané ako "dosiahnutie cieľa vďaka veľkému úsiliu." Predstavuje cestu, po ktorej musíme prejsť, aby sme dosiahli určitý cieľ, zručnosti, umenie.

Ak nám niekto povie, že študuje Kung Fu, zrejme sa venuje niektorému zo štýlov čínskeho bojového umenia (so zbraňou aj bez zbrane). Táto široká škála bojových umení môže navonok pôsobiť dosť tvrdo a agresívne, ale aj mäkko.

Výraz Kung Fu však znamená dlhý proces, ktorým prechádza nielen naše telo, ale aj myseľ. Ku Kung Fu je potrebný čas, trpezlivosť, úsilie, disciplína. Kung Fu zahŕňa telesnú i duševnú stránku našej osobnosti.

Využíva sa tu rad techník - napríklad údery, kopy, skoky, pády, boj na zemi, boj vo vzduchu, boj bez zbraní av pokročilejšom štádiu tiež boj so zbraňami.

Precvičujú sa rôzne zostavy zvierat, základom je napodobňovanie piatich zvierat: tiger, leopard, žeriav, had a drak. Toto napodobňovanie sa však netýka len vonkajších pohybov, ale aj správanie, taktiky v boji a reakcií. Kladie sa dôraz na rozvoj rýchlosti, koordinácie, rovnováhy, obratnosti. Uplatňujú sa dychové cvičenia, základné poznatky z orientálnej medicíny a iné. Kung Fu je určené pre ľudí všetkých vekových kategórií.

Z tradičných legiend vyplýva, že sa bojové umenie vytvárala v Číne a Indii. Vznik Kung Fu je však opradený legendami.

Štýly Kung Fu

Existuje viac štýlov Kung Fu. Štýly možno rozdeliť na vnútorné (mäkké) a vonkajšie (tvrdé). Vnútorné štýly sa zaoberajú najmä prácou s vnútornou energiou, vonkajšie sa zameriavajú na fyzický tréning. Skúsený jedinec by ale mal ovládať oba aspekty.

Z vnútorných štýlov sú známe Tai-ji quan, Bagua Chang (Dlaň ôsmich trigramov), Xing yi quan a ďalšie, ktoré vznikli v oblasti pohoria Wudang. Vymenované štýly sa vyznačujú nácvikom správneho dýchania, zostáv a meditáciou. Uplatňujú pomalé pohyby, ktoré síce môžu vyzerať neškodne, ale v boji sú naozaj účinné.

Slávnou školou vonkajších štýlov je Šaolin (severná a južná). Severná štýly využívajú v boji predovšetkým kopy, skoky, dlhé údery a akrobaciu (napríklad Dlhá päsť - Chang quan; Orlie škár - Ying Zhao Pai; Severná kudlanka - Tang Lang quan).

Južná štýly zase tvrdia nízke a stabilné pozície, dynamiku a silu v rukách, rýchlosť nôh pri presúvaní a nízkej kopy (napríklad štýly Tygra a žeriava - Hung Gar; Wing Chun; Južné kudlanka - Nan Pai Tang Lang; Choy Li Fut; Bak Mei Pai ).

Kung Fu a telesný pohyb

Jednotlivé zostavy sú veľmi variabilné a pohyby často nezvyklé - to má za následok zapojenie najrôznejších svalov v tele, čoho by sme pri iných športoch vôbec nedosiahli. Svaly preťahujeme a spevňuje, cieľom je dosiahnuť pružnosti a pevnosti svalu. K zvýšeniu výkonnosti svalu prispievajú špeciálny izometrické cvičenie.

Cvičením zvyšujeme kĺbovú pohyblivosť, ktorá je potrebná pre správne držanie tela a rovnováhu, tak pre boj. Na začiatku môžu byť naše kĺby dosť stuhnuté, ale treba mať na mysli, že pravidelným cvičením možno kĺb znovu zregenerovať - a to aj v pokročilejšom veku (ak teda nie je nejako mechanicky poškodený). Telo je systém, ktorý má veľkú schopnosť regenerácie. Pri uvoľňovaní klubu je nutné byť pevný, aby nedošlo k poraneniu.

Špeciálnymi cviky preťahujeme nohy, ruky, priehlavky a ďalšie časti tela a tým dosiahneme vysokého stupňa ohybnosti. Pri cvičení je však potrebné dbať na pravidelnosť vykonávania - v opačnom prípade kĺby opäť stuhnú, svaly a šľachy sa vráti späť do svojho pôvodného stavu.

Kung Fu a duševné stránka človeka

Tým, že budeme precvičovať jednotlivé zostavy, trénujeme aj našu myseľ, pamäť, koncentráciu, priestorovú orientáciu.

Kto už si zostavu osvojil, učia svoj mozog správne reagovať priamo na napadnutie. Ide o to, aby pri útoku dokázal náš mozog dostatočne rýchlo a správne zvoliť správnu techniku práve z tých zostáv, ktoré ovládame. Je to v podstate trénovaniu bystrosti mozgu. Vedenie útoku môžeme registrovať zrakom, sluchom, čuchom, ale aj podvedome.

Pre cvičenie je tiež nutné mať to správne "zapálenie". Pohyby niekedy nemusia byť úplne správne, ale je potrebné, aby nás viedol silný duch. Zostava, ktorú zacvičím chladne, bez vlastného presvedčenia, bez zážitku, nepôsobí vôbec príjemne. Je to podobné ako s piesňou - síce môže mať pekná slová, ale ak z nej nebude Zlá chuť, záujem, nasadenie, tak človeka neosloví.

Do cvičenia skrátka musíme dať niečo viac, niečo z nás samotných. Nejde len o obyčajné preťahovanie a cvičenie. Či sme skutočne stvorení pre Kung Fu, to zistíme, až sa tomuto umeniu začneme venovať. Spousta jedincov potom zistí, že je to tiež veľké úsilie, a to niekedy aj odradí. Kung Fu prestupuje telo, mozog, dušu, všetku našu osobnosť.

Kung Fu - meditácie

V Kung Fu sa využívajú meditačné a dychové techniky, ktoré pôsobia blahodárne na telo i mozog. Majú vysokú schopnosť regenerácie, a to aj tých funkcií, ktoré sú podvedomé. Pochopiť meditačné cvičenia však nie je nič ľahkého. Rozlišujeme viac druhov meditáciou, pričom u bojových umení sa najviac zaoberáme zvyšovaním tzv čchi (životnej energie).

Meditáciou v kombinácii s dychovými cvičeniami upokojuje myseľ, uvoľňujeme a čistíme myseľ a telo, regenerujeme tkanivá, svaly, bunky, dokážeme lepšie hospodáriť s kyslíkom, zvyšujeme kapacitu pľúc, posilňujeme našu odolnosť a trpezlivosť, vykonávame celkovú očistu.

Kung Fu - zdravie

Je dôležité, aby sme sa nenechali stravou ovládať, ale aby sme my ovládali stravu. Je potrebné naučiť telo dobre spracovávať potravu, nájsť rovnováhu medzi voľbou potravy, duševné pohodou a štýlom života. Naše telo potrebuje zvoliť tú správnu stravu v závislosti na podmienkach života a stupni vyťaženia.

Odporúča sa pravidelne trénovať dychové cvičenia, a to niekoľkokrát za týždeň (ale pri vysokom vypätí až niekoľkokrát denne). Dych by mal byť smerovaný do rôznych častí tela, pomalý aj rýchly, hlboký aj kľudný.

Ak podrobne preskúmame filozofiu rôznych štýlov Kung Fu, zistíme, že vo všeobecnosti kladú dôraz na toleranciu, poctivosť, lásku k životu a rešpekt voči starším. Najvyšším cieľom nie je samotný boj, ale dosiahnutie určitého duchovného naplnenia, odproštění sa od prázdnoty.

Bez ohľadu na to, aký konkrétny štýl cvičíme, musíme byť schopní sa ubrániť, pretože sebaobrana je veľmi dôležitá.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: