Kung fu - bojové umenie z Číny

Kung-fu nie je obyčajné bojové umenie, pri Kung-fu precvičíte celé Vaše telo, mozog aj dušu. Kung-fu rozvíja Vašu obratnosť, rýchlosť, rovnováhu, koordináciu. Pri Kung-fu je dôležité cvičiť srdcom, aby na Vás jeho účinky plne pôsobili.


Čo je Kung-fu

Jedná sa o bojové umenie, ktoré potrebuje vysokú úroveň dychových techník. Snažia sa preniknúť až do hĺbky nášho bytia. Spočiatku je potrebné sa dostatočne stabilizovať. Kung-fu znamená dosiahnutie cieľa vďaka veľkému úsiliu. Slovo kung je v zmysle snahy - dosiahnutie, slovo fu upozorňuje na človeka. Kung-fu zahŕňa ako psychickej, tak fyzickej aspekty. V Kung-fu sa stretnete s najrôznejšími technikami, ako sú: skoky, kopy, údery, pády, ohybov, boj vo vzduchu, boj na zemi, boj so zbraňami, boj bez zbraní. Kung-fu je známe svojím širokým rozsahom využitia ručných a nožných úderových techník. Využíva veľké množstvo ortodoxných a netradičných zbraní. Filozofiou Kung-fu je vyhýbať sa boji, kým je to len možné, a použiť sily až v krajnom prípade, keď nie je iného zbyt. Kung-fu však človeka nepripravuje len na boj, naopak ho rozvíja všestranne. Pri jeho cvičenie sa upevňuje zdravie, zlepšuje telesná kondícia, ohybnosť a reflexy. Pohyby, ktoré bojovník Kung-fu pri boji používa, sú odpozorovány od zvierat voľne žijúcich v prírode. Pri Kung-fu sa cvičí najrôznejšie zostavy zvierat, ako sú had, žeriav, tiger, panter, drak. Z naučených techník sa ďalej čerpá pri samotnom boji a používajú sa najrôznejšie spôsoby obrany, a to podľa momentálnej situácie.
Neoddeliteľnou súčasťou cvičenia Kung-fu je posilňovacie cvičenia, strečing, špeciálne otužovanie, práca s vnútornou energiou.

Pri Kung-fu prechádzate dlhým procesom, nielen na úrovni svojho tela, ale tiež kultiváciou Vašej mysle. Kung-fu si vyžaduje celkovú Vašu disciplínu, trpezlivosť, čas a veľké úsilie. Cvičenie Kung-fu je fyzicky náročné, rýchle, tvrdé a mäkké súčasne, vyžaduje úsilie, trpezlivosť a pravidelný tréning. Odmenou Vám bude získanie vynikajúca fyzická kondícia, dynamické sily, uvoľnenosti, flexibility a postupný rozvoj sebaobranných schopností.

Pre koho je Kung-fu vhodné

Kung-fu môžete začať cvičiť prakticky v akomkoľvek veku, bez ohľadu na to, či ste žena, alebo muž.

Začať cvičiť môžu už malé deti od 6 rokov. Horná veková hranica cvičenie Kung-fu je obmedzená iba vlastné schopnosti cvičenca. Nezáleží teda, v akom veku budete Kung-fu cvičiť, dôležitá je však Vaša dôslednosť a pravidelnosť cvičenia.

Pre cvičenie potrebujete len ľahkú obuv, tričko a cvičebný nohavice.

Pri tréningu sa rovnomerne využíva ako práca rúk, tak nôh a hlavný dôraz sa kladie na možnosť reálneho použitia procvičovaných bojových techník.

Vplyv Kung-fu na zdravie

* Pri cvičení Kung-fu sa zapájajú dychové cvičenia, ktorá sa významnou mierou podieľajú na očiste tela. Dych preniká do všetkých orgánov, kde sa pretláča von. Dych, respektíve pľúcnej pivničky, umožňujú premenu potravín na čistú biologickú energiu. Pri pravidelnom cvičení, kedy zapájame dychové cviky, môžete pľúcna pivničky vyraznejsie aktivovať k lepšej premene potravín. V neposlednom rade regulovaný dych pomáha pri lepšej výmene plynov v tele aj pri okysličenie krvi. Naše telo sa následne lepšie zbavuje odpadového materiálov, toxínov a ľahšie sa detoxikuje.
* Kung-fu rozvíja obratnosť, rýchlosť, rovnováhu, koordináciu.
* Kung-fu Vám uľaví pri bolestiach v chrbte, bolestiach kĺbov.
* Naučíte sa uvoľniť napätie v tele i duši, ako možno narovnať chrbát, zbaviť sa rôznych bolestí, ako možno znížiť vysoký srdcový pulz, ako možno svoju vlastnú vnútornú energiu čo najlepšie využiť, ako možno rozšíriť vedomie.
* Zvýšite si svoju fyzickú kondíciu, kĺbovú pohyblivosť, stanete sa sebavedomejší, zvýši sa Vaša psychická odolnosť.
* Naučíte sa sebaovládania, odolnosti voči stresom.

Kung-fu má účinok na:

* Šľachy - vďaka preťahovacím cvikom celého tela: nôh, rúk, šije, priehlavkov, docielite jedinečné ohybnosti. Je však potrebné dbať na pravidelnosť cvičenia, inak by opätovne šľachy stratili svoju pružnosť.
* Kĺby - opätovne vďaka preťahovacím cvikom docielite výrazné kĺbovej pohyblivosti. Čo Vám pomôže pri správnom držaní tela, pri rovnováhe, samotnom boji. Každý kĺb možno dôsledným a súčasne pravidelným cvičením rozhýbať a uviesť do pôvodného stavu, a to prakticky v každom, teda aj pokročilom veku.
* Svaly - tým, že budete pravidelne cvičiť, si vybudujete a posilníte svalovú základňu. Pri jednotlivých zostavách sa Vaše telo častokrát dostane do pozícií, v ktorých ste pred tým neboli, a tým aktivujete nepoužívané svalstvo. Jednotlivé svaly postupne pretiahnete, spevníte, a tým celkovo zvýšite váš výkon. Pre zvýšenie výkonu svalu sa využívajú špeciálne izometrické cvičenie. Nesprávna pozícia krčnej chrbtice je spravidla zapríčinená ochabnutým krčnými svalmi a to ako svaly hlbokými: medzi jednotlivými výbežkami stavcov, tak aj svaly povrchovými, napr párový sval.
* Dušu - tým, ako budete sami vnímať jedinečnosť cvičenia, čím viac do neho dáte Vašu vlastnú myseľ, uvoľnenie, budete mu sami veriť, a tým viac budete cvičiť aj bojovať Vaším srdcom.
* Myseľ - pri každom cvičení, ktoré vykonávate, sa potrebujete plne sústrediť, koncentrovať. Po naučení jednotlivých zostáv Kung-fu, bude môcť Vaša myseľ, Váš mozog rýchlo a správne reagovať na najrôznejšie situácie, ohrozenia, prípadné napadnutie. Akonáhle by na Vás niekto zaútočil, automaticky váš mozog vyhodnotí situáciu, vyberie tú správnu techniku k obrane. Všetko potom záleží teda na rýchlosti reagovanie. Neznamená to, že zvládate jednotlivé zostavy, že ste už dobrí, musíte byť aj rýchli, pohotovo reagovať, mať zostavy zautomatizované, ale napriek tomu je cvičiť srdcom, dať do nich všetko. Ľudské telo je v tomto jedinečné a dokáže si samo zapamätať, čo je a aká je správna reakcia.
* Celkovú meditácii - v Kung-fu sa uplatňujú dychové a meditačné techniky, ktoré majú významný vplyv na mozog i celé telo, ktoré vďaka tomu rýchlo zregeneruje, obnoví dôležité funkcie.

História Kung-fu

Čínske Kung-fu prešlo tisícročným vývojom, má dlhú históriu. Postupom času sa dotvoril cvičebný systém, ktorý v sebe nesie rozvíjaní zdravia, sebaobranu, predvádzacie aj ďalšie funkcie. Čínske Kung - fu je bojovou technikou i teoretickým systémom, jedinečným produktom tvorivosti čínskeho národa

Vznik Shaolin (štýl Kung-fu) - tohto výnimočného bojového umenia zahaľuje nespočet legiend, mýtov, ktoré sa dedia z generácie na generáciu. Písomné zmienky o vzniku bohužiaľ nie sú dochované. Hovorí sa, že v 5. storočia sa v severnej Číne v šaolinském kláštore, započal indický mních Bodhidharma vyučovať zen-budhizmus. Snažil sa naučiť mníchmi, aby boli v spojení ducha, duše a tela. Z generácie na generáciu bola cvičenia rozširovaná a zlepšovať. Na základe týchto cvikov vznikli pohyby piatich zvierat: drak, tiger, panter, had, žeriav. Umenie Kung-fu sa mohli spočiatku učiť len šaolinští mnísi, neskôr začal kláštor šíriť toto umenie aj medzi miestne sedliakov, a to z dôvodu, aby mohli brániť svoje práva.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: