Bojové umenie Tai chi

Chcete sa naučiť bojovať? Chcete spoznať staré čínske bojové umenie? Cvičenie Tai chi vás prenesie do iného sveta bojových umení, kde sa kladie dôraz na nepoužívanie sily a prispôsobenie sa.


Kde Tai chi vzniklo?

Čínske umenie Tai chi patrí k tradičným čínskym bojovým umením, ktoré vznikali v Číne od pradávna. Nositeľmi boli mnísi a svätí muži, ktorí bojové umenie ďalej rozvíjali. Podľa jednej legendy Tai chi vzniklo v 13. storočí a jeho zakladateľom je taoistický filozof Zhang San-feng. Ten raz uzrel zápas hada a bieleho jastraba. Ich kruhové pohyby mu pomohli objaviť princíp Tai chi.

V ďalších storočiach jeho učenie rozširovali čínski filozofi a mnísi, ktorí jeho učenie nejakým spôsobom pozmenili. Tak začali vznikať rôzne smery Tai chi, ktoré boli pomenovaní podľa ich nositeľov. Medzi najznámejšie patrí štýly Chen a Yang. V druhej polovici 20. storočia sa Tai chi rozšírilo aj do Európy a tak sa dostalo aj k nám do Českej republiky.

Filozofia Tai chi

Tai chi je komplexný umenie, ktoré sa netýka len boja. Môžete v ňom nájsť svoju vnútornú silu. Ale najprv je potreba poznať princíp Tai chi. Názov Tai chi znamená taoistický výraz znázorňujúci dualitu javov - jing a jang. Spočiatku bolo Tai chi silne spojené s náboženstvom a filozofiou taoizmu, preto ak chcete pochopiť celú filozofiu Tai chi, venujte čas podrobnému štúdiu taoizmu.

Zdravé telo, duša a myseľ

To je hlavný cieľ cvičenie Tai chi. Túto myšlienku hlásal zakladateľ Tai chi Zhang San-feng vo svojich spisoch. Všetky tradičná čínska cvičenie prepájajú stav duše a mysle so stavom tela. Preto ak chcete dosiahnuť rovnováhu a zdravie, je potreba všetky tieto tri zložky vašej osoby uviesť do vzájomného prepojenia.

Čo prináša cvičenie Tai chi nášmu telu?

Prospieva cvičenie Tai chi nášmu zdraviu? Trpíte bolesťami chrbta? Spoznajte Tai chi a zbavte sa svojich zdravotných problémov! Pri správnom cvičení foriem Tai chi podľa pokynov inštruktora sa zbavíte svojich zdravotných ťažkostí. Počas lekcií Tai chi sa naučíte správnemu držaniu tela, pozícii, chôdzu a časom vás inštruktor naučí uvoľniť zablokované svaly. Cvičením Tai chi nazaťažujete vaše kĺby, ale naopak si precvičujete a preahujete svaly.

Tai chi versus rehabilitácia

Niektorí ľudia s vážnymi zdravotnými problémami dokonca uvádzajú, že im Tai chi pomohlo natoľko, že prestali navštevovať rehabilitácia doporučené svojím lekárom, pretože Tai chi im je plne nahradilo. A ešte im prinieslo niečo naviac. Počas klasickej rehabilitácie sa praktizujú cviky zamerané na vaše telo. Ale Tai chi prináša cviky, ktorú pomôžu nielen vášmu telu, ale aj vašej duši a mysli.

Tai chi, Tai ju, Tai či - Čo je správne?

Že ide o bojové umenie je zrejmé už z celého názvu, Tchaj-ťi čchüan. (Ide o český fonetický prepis názvu.) V doslovnom preklade to znamená veľmi veľká päsť. Vo voľnom preklade najneskorší medzu bojového umenia. Čínsky záznam latinkou je Taijiquan. Uprostred sa má správne vyslovovať "ťi" sa stoupavým tónom, odtiaľ zdanlivo nelogický háčik nad "t" za ktorým je "i". Anglický prepis je Tai-Chi Chuan. Skúste povedať "ťi" s horúcim zemiakom v ústach, vyjde z toho niečo ako "či". To naše zľudoveli Taiči (niektorí píšu i Tajči) má základ z angličtiny, v prekladoch sa často objavuje Tchaj-čchi. Jedná sa o spojenie dvoch slov, preto sa často píše uprostred pomlčka.

Zlepší Tai chi fyzickú kondíciu?

Vedľajším efektom pravidelného cvičenia je, že si precvičujete aj oslabenej partie. Tým si celkovo zlepšíte svoju fyzickú zdatnosť. Pomáha Tai chi proti stresu? K dôkladnému cvičenie Tai chi je potrebné plné sústredenie na všetky pohyby. Výsledkom je potom uvoľnenie mysle a duševnej relaxácie. Počas cvičenia zabudnete na vaše všedné starosti. Ak ste úspešní v cvičení foriem Tai chi, iste vás to poteší a vaše telo bude zaplavený "hormóny dobrej nálady".

Kedy je najlepšie začať so cvičením Tai chi?

Začať môžete kedykoľvek, lekcie Tai chi nie sú nijako vekovo obmedzené. Na druhú stranu, väčšina ľudí sa o Tai chi začína až v dospelom veku. Nebaví vás klasické športy? Chcete niečo viac? Zaujímate sa o prepojení duše a tela počas cvičenia? Vyskúšajte Tai chi a naučte sa uviesť svoje telo a myseľ do rovnováhy!

Ako nájsť dobrého učiteľa Tai chi?

Chcete si nájsť dobrého učiteľa Tai chi? Ako ho spoznať? V Českej republike existuje niekoľko miest, kde sa Tai chi vyučuje. Nájsť dobrého učiteľa je však ťažké. Záleží na tom, či sa chcete naučiť Tai chi ako bojové umenie alebo spoznať celú jeho filozofiu. Rozhodne si nevyberajte učiteľa len podľa počtu získaných certifikátov. Zamerajte sa viac na svoje pocity a spoznáte, či vami vybranému učiteľmi môžete dôverovať.
Tai chi Opava, Krnov, Vítkov, Hradec nad Moravicí

["Data ":"../ img2/Martin/taichi.swf", "src ":"../ img2/Martin/taichi.swf"]

Jeden z učiteľov pán HENDRYCH ktorý, sa riadi mottom "Kto nikam nejde, nikam nedôjde" vyučuje toto cvičenie v Opave. Organizuje veľa akcií pre verejnosť, napríklad relaxačno pohybová cvičenie s prvkami taiči, ktoré je určené záujemcom o relaxačné cvičenia a cviky prospievajúce chrbtici a kĺbom. Pre začiatočníkov je vhodné Tai chi 24 foriem štýl IANG (JANG). Nasledujú doplnková cvičenia pre pokročilých, dynamické cvičenie s palicou ai Bližšie informácie ako výučba prebieha nájdete na www.hendrychst.cz. Využite akciu verejného cvičenie Tai chi v Opave na júl a august 2010. Cvičenie prebieha v opavských Mestských sadoch a je úplne zadarmo. Cvičí sa každú stredu od 17h (sraz.před reštaurácii na strelnici). Pozývaní sú všetci ktorí cvičili alebo cvičia Tai chi, prípadne sa o neho zaujímajú.

Cvičí sa Tai chi v skupine alebo jednotlivo?

Lekcia Tai chi prebiehajú v skupine. Niektoré cviky sa cvičia vo dvojiciach a iné jednotlivo. Ak chcete mať ale počas cvičenia súkromia, dohodnite sa so svojim učiteľom na súkromných lekciách. Súkromné lekcie majú jednu veľkú výhodu. Učiteľ čiže majster rozpozná vaše predpoklady a podľa toho prispôsobí lekciu. Vyučovanie Tai chi bude intenzívnejšia a tiež vám prinesie väčší zážitok ako neosobné skupinový prístup. Na druhú stranu v určitom štádiu je nutné cvičenie v skupine s viacerými ľuďmi.

Je Tai chi vhodné pre samoukov?

Cvičenie Tai chi nie ako cvičenie aerobiku či iných podobných športov. Aby ste správne cvičili Tai chi, najprv musíte spoznať jeho filozofiu a princíp. A to sa nedá naučiť z knižiek alebo DVD nosičov. Tai chi musíte prežiť a spoznať. To sa naučíte len pod vedením dobrého majstra Tai chi.

A čo domáce cvičenie?

Navštevujete lekcie Tai chi? Precvičujte si novo naučené cviky doma! Lepšie si ich zapamätáte a zároveň na ďalšiu lekciu ľahšie zvládnete nové pohyby! Cvičíte Tai chi zo zdravotných dôvodov? Ďalší dôvod navyše, prečo si naučené cviky precvičovať aj doma! Zlepšíte si svoju fyzickú kondíciu a zbavíte sa zdravotných problémov!

Ako často cvičiť?

Začínate s Tai chi? Začiatočníkom sa odporúča cvičiť v kratších časových intervaloch a nie dlho, aby si telo zvyklo na nové pohyby. Zvoľte si čas, kedy sa budete venovať cvičenia, a časom sa pre vás Tai chi stane zdrojom relaxácia, na ktorú si navykne, a možno tak budete cvičiť Tai chi aj niekoľko rokov.

Je lepšie cvičiť pravidelne? Pravidelné cvičenie sa odporúča tým, ktorí cvičia Tai chi kvôli svojim zdravotným problémom. Telo si zvykne na pravidelnú dobu a lepšie bojuje s problémami, ktoré ho trápia.

Aké zvoliť oblečenie?

U Tai chi na rozdiel od iných čínskych bojových umení nie je predpísaný žiadny cvičebný odev. Cvičte v pohodlnom športovom oblečení, v ktorom sa budete cítiť dobre. A čo obuv? Väčšia pozornosť venujte výberu obuvi. Pre cvičenie Tai chi sú vhodné topánky s tenkou rovnou podrážkou. Pre Tai chi sa dajú kúpiť buď špeciálny látkové topánky s jemnou plastovou podrážkou, tie sú určené pre cvičenie vonku, alebo celolátkové topánky pre cvičenie v telocvični.

Rada na záver:

Po cvičení Tai chi nechajte svoje telo aspoň pol hodiny vychladnúť a odpočinúť. Energia vzniknutá pri cvičení Tai chi prúdi vo vašom tele ešte asi pol hodiny po cvičení. Nevystavujte sa náhlemu chladu či sprchovaní. Pri cvičení telo produkuje trochu odlišný pot - telo si z neho berie späť minerálne látky.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: