Badminton, tenis alebo ping - pong

Dávate radi zabrať svojmu telu, ste súťaživý typ a behanie Vás neuspokojuje? Potom určite vyskúšajte bedminton, tenis, ping-pong alebo ricochet, ktoré sa postarajú ako o celkovej pretiahnutie Vášho tela, tak užijete aj veľa zábavy a zlepšíte Váš postreh.


Badminton

Skutočný badminton sa od toho plážového pinkání zásadne líšia. Ide totiž o jednu z najrýchlejších a fyzicky najnáročnejších loptových hier.

Z histórie badmintonu

Badminton patrí medzi najstaršie športy na svete. Podobnú hru s názvom Di-Dschian-Dsi prevádzkovali Číňania už v 7. storočia. Raketa a operený loptičku sa k športovaniu tradične využívali aj v iných kútoch Ázie - v Japonsku, Kórei alebo v Indii. Z Indie priviezli britskí vojaci hru do svojej vlasti, kde v roku 1850 získala svoj dnešný názov podľa grófstva Badminton (často používaný výraz "badmington" je nesprávny).

Pravidlá badmintonu

* Hrá sa buď dvojhra, alebo štvorhra, oboje na sety do 21 bodov bez strát (výsledný rozdiel musí byť o dva body).
* Ihrisko na dvojhru je užšia ako na štvorhru (5,18 m oproti 6,10 m). Dĺžka je rovnaká - 13,4 m.
* Začína sa podaním za podávacej čiarou (ta najbližšie pri sieti). Podáva sa spodkom a lopta smeruje krížom do podávacieho územia súpera (za podávacie čiaru).
* Podáva vždy hráč, ktorý vyhral predchádzajúce výmenu. Pri nepárnom počte bodov sa podáva zľava, pri párnom sprava. Pri štvorhre podáva vždy hráč, ktorý stojí na príslušné strane, a pri prípadnom zisku bodu si hráči strany vymenia.

Spôsob hry badmintonu

Náročnosť badmintonového klania závisí od spôsobu, akým k nemu pristúpite. Keď sa do lopty poriadne opriete, zaradíte prudší smeče a budete striedať krátke údery (v bedmintonové terminológii označovanej ako "drop") s dlhými ("clear"), zapotíte sa, protrénujete svoju schopnosť sústredenia a rýchlej reakcie.

Pri špičkovom badmintonu hráči za zápas naběhají až niekoľko kilometrov (jedná sa o rýchly šprint) a loptičky pri tom lietajú závratnou rýchlosťou - neoficiálnym rekordom sa stala smeč čínskeho šampióna o rýchlosti 322 km / hod.

Energetický výdaj pri bedmintone

Pri plážovom pinkání bude váš energetický výdaj niečo málo cez 1000 kJ / hod (238 kcal), pri náročnejším zápase sa bežne môže vyšplhať na 2,5 násobok, u špičkových hráčov aj cez 3000 kJ (925 kcal).

U badmintonu platí, že si ho môže dobre zahrať aj ten, kto stojí na ihrisku prvýkrát, ak má proti sebe súpera o podobnej výkonnosti. Pre hru môžete využiť akýkoľvek rovný priestor, kde sa vám podarí napnúť sieť (správna výška je 1,55 m). Nevýhodou podobného riešenia ale je, že kvôli lehounkému loptičky vám sebemenší vánok hru prakticky znemožní. Ak ale máte vo svojom okolí halu s badmintonovými ihrisku, zamierte radšej tam.

Tenis

Po väčšinu minulého storočia patrilo hranie tenisu k bontónu. Na kurtoch sa schádzala miestna smotánka v elegantných bielych oblečcích a panovala tu prísna spoločenská pravidlá.

Z histórie tenisu

Korene tenisu siahajú pomerne hlboko do histórie (aj keď samozrejme nie toľko ako u badmintonu). Hra Pauma, ktorá jeho pravidlá výrazne inšpirovala, sa vo Francúzsku hrala preukázateľne už v 16. storočia.

Pravidlá tenisu

* Každý set sa hrá na šesť víťazných gemov, rozdiel však musí byť o dva. U väčšiny zápasov preto za stavu 6:6 prichádza k slovu tzv tajbrejk čiže skrátená hra.
* Každý gam sa skladá minimálne zo štyroch výmen, za každú vyhranou pritom hráči dostávajú body. Počíta sa v poradí 15-30-40-gam, víťazstvo v geme však zase musí byť "o dva". Stav 40:40 je preto označovaný ako "zhoda", pri ktorej musí hráč k víťazstvu v geme získať dva lopty po sebe (prvá z nich sa nazýva "výhoda").
* Pri tie-breaku sa boduje každý loptu, v sete víťazí ten, kto získa sedem bodov (opäť musí byť rozdiel aspon 2 body).
* Podáva sa krížom do podávacieho území súpera, strany sa striedajú (prvé podania v geme je z pravej strany, v tiebreaku z ľavej). Hráč má na podanie dva pokusy, ak lopta pretína sieť, ale dopadne do vymedzeného územia, má nový pokus. Pri ďalšej hre už nie je "prasa", čiže tec siete, chybou.
* Hráč podáva po celý jeden gam, potom v nasledujúcom preberá podaní jeho súper. Po podaní i nasledujúcich úderoch musí hráč odohrať loptičku skôr, než sa druhýkrát dotkne krajiny. Údery "z voleja" (bez predchádzajúceho odraze od zeme) sú povolené.
* Oproti badmintonu, squashu či ricochet má tenis jednu veľkú nevýhodu. Na prvýkrát si ho moc dobre nezahráte. Ak ste teda začiatočníci je dobré aspoň na jedu lekciu využiť služby trénera alebo aspon niekoho, kto hru ovláda. A potom ešte naučené údery dôkladne precvičovať u tréningové steny. Správna technika je u tenisu nadmieru dôležitá. Umožňuje totiž loptičky odohrávať presnejšie, vyššia variabilitou, ale hlavne s oveľa menším úsilím. Ak budete napríklad nadmerne zapájať rotáciu trupu, bude vaša hra nielen menej efektívne, ale navyše si môžete pekne odrovnať chrbát.

Energetický výdaj pri tenise

Tenis je tiež docela fyzicky náročný šport. Energetický výdaj a dosahovaná tepová frekvencia sú tu nižšie ako u squashu a badmintonu, to je ale kompenzované tým, že zápasy trvajú dlhšiu dobu (tie profesionálne bežne niekoľko hodín). Presnejšie čísla sú aj tu veľa závislá na úrovni hráča. Zatiaľ čo pri rekreačnej štvorhry spálite za hodinu okolo 1500 kJ (357 kcal) au dvojhry od 2000 kJ (470 kcal) vyššie, u závodné dvojhry sa môžu čísla tiež vyšplhať cez 3000 kJ. Na účely chudnutia je teda tenis oveľa výhodnejšie.

Porovnanie tenisu oproti iným rýchlym športom

Oproti badmintonu a iným rýchlym športom má tenis ešte jednu veľkú výhodu, ktorú možno teraz ste-li mladí, neoceníte. Tou podstatnou výhodou je fakt, že ho môžete hrať až do vysokého veku. Síce sa pri ňom aj veľa naběháte, máte však dlhší čas na reakciu a netrpia toľko kĺby. Skúsenosti tak väčšinou preváži dobrú fyzičku mladého začiatočníka

Ping - pong

Ping-pong - stolný tenis vo svojej rekreačnej podobe skôr ako šport pripomína spoločenskú hru. Je to šport pre celú rodinu.

Pravidlá hry ping-pongu

* Podáva sa z nadhodu, nie "z ruky". Loptička sa musí odraziť najprv na vlastnej polovici stola a potom od súperovej polovice. Nasledujúce údery sa už hrajú bez vplyvu na vlastnej polovici, hra "z voleja", teda bez odrazu od stola, je chyba. Pretína Ak loptičku pri podaní sieť, hráč má nový pokus. Pri hre je "prasa" povolené.
* Pri štvorhre musia ísť podania krížom do opačnej pozdĺžnej polovice stola súpera, strany pri podaní sa pravidelne mení. Pri nasledovných úderoch sa musia hráči striedať. Po každom sete sa mení postavenie, tj každý podáva na iného hráča ako predtým.
* Predtým sa hrali sety do 21 bodov a podania sa menilo vždy po 5 výmenách. Podľa nových pravidiel sa končí po dosiahnutí 11 bodov (ak ale rozdiel nie je o dva body, hrá sa ďalej). Podanie sa mení vždy po dvoch bodoch.

Energetický výdaj pri ping-pongu

Rekreačné ping-pong je záležitosťou takmer odpočinkovú. Málokedy pri ňom urobíte viac než dva kroky stranou, spotíte sa len výnimočne a tomu zodpovedá aj energetický výdaj. Za hodinu približne 1100 kJ (260 kcal) u štvorhry môže byť o niečo vyššia, pretože sa hráči musia pri úderoch striedať, a viac sa tak naběhají.

A hoci kalorický výdaj je potrebné v porovnaní s jazdou na rotopede takmer polovičný, stále sa oplatí. Na vašej línii i zdravotnom stave sa to vo výsledku prejaví viac, než si myslíte.

Ricochet

Ricochet je mladý šport. Vznikol v Kanade na sklonku 80. rokov ako akýsi "hybrid" squashu a racketballu. Na prvý pohľad je squashi podobný. Kurt je o niečo menšia a nižšie a okrem všetkých bočných stien sa pri hre môže loptička odrážať aj od stropu.

Raketa je kratšia a ľahšia, takže hra menej zaťažuje chrbát a kĺby ramena. Výhodou je aj to, že si môžete vybrať z troch tvrdosťou (líšia sa farbami) loptičiek. Hra je preto plná rýchlych štartov, prudkých brzdenie a hlbokých výpadov, čo je síce skvelé na fyzičku a precvičenie sedacích svalov, ale dosť náročné, ak máte problémy s kolenami.

Energetický výdaj pri ricochet

Energetický výdaj môže rovnako ako u squashe šplhať až cez 3000 kJ za hodinu. Záleží na farbe, a teda tvrdosti a následné rýchlosti loptičky.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: