Ako chodiť ľahko, pohodlne a sebaisto na podpätkoch

Viete, že za život prejdeme v priemere 112 500 kilometrov? Za to si naše nohy zaslúžia pravidelnú starostlivosť. Len vďaka nej vykročíme každý deň nielen správnu, ale aj zdravú nôh. Takže, ako sa cítiť skvele, pri chôdzi nevrávorat ai ....


Nohy zaťažuje okrem nadváhy aj zle zvolená obuv. V dôsledku módnych trendov je často "pěchujeme" do tvarovo i materiálovo nevhodných modelov a lekári potom trávia veľa času napravováním škôd.

Tipy, ako chodiť ľahko, pohodlne a sebaisto

*
Preneste Váš postoj pri chôdzi

Na vysokých podpätkoch sa váha tela prenáša smerom dopredu, preto je pri chôdzi nutné držať hlavu hore a ramená tlačiť dozadu - udržíte tak ľahšie rovnováhu. Lepšie sa vám tiež pôjde a zároveň zmiernite tlak, ktorý je na nohy vyvíjaný.

*
Voľte kratšie kroky pri chôdzi

Ak budete chodiť tak, ako ste bežne zvyknutá - robiť dlhé kroky a našľapovať na celé chodidlo od päty k prstom - skončíte čoskoro s zlomenými podpätkom alebo vyvrtnutým členkom. Robte radšej menšie kroky, Našlapuj na bruška chodidiel a rovnomerne je zaťažujte.

*
Preneste váhu na celú nohu

Pri chôdzi na ihlách sa vaša váha plne presúva na prsty pri nohách, skúste je preto v topánkach aspoň trochu roztiahnuť. Vďaka tomu sa váha rozloží a tlak prstov sa prenesie aj na bruška chodidiel, čo je určite zdravšie (a tiež príjemnejší).

*
Uvoľnite boky pri chôdzi

K tomu, aby bola vaša chôdza skutočne ladná a vy vďaka nej vyzerala príťažlivo, sa musíte na vysokých podpätkoch patrične uvoľniť. Boky nechajte voľnejšie "pohupovať" zo strany na stranu - vlastne by ste nimi mali opisovať pomyselné číslo osem. Skúste si to nacvičiť pred zrkadlom!

Čím zabezpečiť nohám pohodlie aj na ihlách

Gél pre podporu prstov na nohách

 

Pre letné otvorené sandálky si kúpte vložkové vypchávky plnené gélom. Ich výhodou je, že sú malé, a teda veľmi diskrétne. Podkladajú sa nimi časti bříšek a prsty, ktoré sú váhou najviac zaťažované.

Vložky do vnútornej časti topánky pod podpätok

S touto "vymožeností" si budete v topánkach pripadať naozaj ako v bačkůrkách. Vyzerá ako mäkká vypchávka a umiestňuje sa do zadnej časti vnútra topánky. Dokáže tlmiť tlak chodidla a päty na podpätok. Výborne tiež slúži proti kĺzaniu nohy v topánke.

Vycpávkové vložky pre celú dĺžku šlapky

Zabezpečia dostatočné pohodlie vašim nohám. V prednej časti chodidla au špica topánky sú totiž stenčené tak, aby vaše prsty mali dosť miesta a neboli vložkou zbytočne stláčanie.

Vložky vhodné do topánok s otvorenou špicou

Medzi dokonalé vychytávky patrí vložky, ktoré sú vpredu kratšie. Nielen že nie sú v topánkach s otvorenou špičkou vidieť (sú akoby useknuté), ale zaručí vám rovnaké pohodlie ako obyčajné vložky - tlmí nárazy a tlak na chodidlo.

Vložky podporujúce klenbu nôh

Ak máte zlú klenbu nôh, prípadne iba zníženú, vyskúšajte vložky, ktorým sa hovorí "okamžitá klenba". Poskytnú vám naozaj okamžitú úľavu, pretože podložením nízke klenby nôh vložkovú vypchávkou sa tlak na podušky šlapiek prenesie a podstatne zmierni.

Vložky, ktoré majú schopnosť preniesť tlak a váhu

Pomáhajú preniesť vyvinutý tlak aj váhu z bříšek chodidlá späť na zadnú časť chodidla k podpätku a päte. Vďaka nim sa budete na vysokých kramflecích cítiť báječne.

Najdôležitejšie znaky kvalitné topánky

*
Dostatočná šírka, hlavne v prstovej časti

Vnútorný tvar obuvi by mal čo najviac zodpovedať prirodzenému tvaru nohy. Módne špicaté obuv spôsobuje deformity prstov.

*
Dokonalá ohybnosť v oblasti prstov
*
Vhodná výška podpätku

U pánskej obuvi cca 2,5 cm, u dámskej obuvi pre celodenné nosenie cca 3,0-4,0 cm. Obuv pre najmenšie deti by nemala mať podpätky vyššie ako 0,5 cm.

*
Anatomicky tvarovaný zvršok obuvi

Zaisťuje dobrú fixáciu nohy, zvlášť pre deti sú vhodné topánky so šnúrkami alebo s klasickým alebo suchým zipsom.

*
Vyhovujúci materiál u obuvi

Najvhodnejšia je kožená alebo textilná obuv, ktorá sa prispôsobí tvaru nohy a absorbuje vlhkosť.

*
Vhodné stielky a vložky obuvi

Každá uzavretá obuv by mala byť vo vnútornej nášľapnej časti vybavená stielkou alebo vložkou z materiálu (textil, podšívkovať useň), ktorý dobre prepúšťa pot.

*
Tlmiace vlastnosti obuvi

Časté chodenie po betónu, asfaltu a dlažbe sa časom môže prejaviť opotrebením kostí, kĺbov a kĺbových chrupaviek dolných končatín a poškodením chrbtice. Vhodnou prevenciou môže byť kvalitná podošva s dobrými tlmiacimi vlastnosťami (PUR, EVAC, guma), penové vkladacie vložky, pružné podpätníky alebo anatomicky tvarované stielky z pružných materiálov, ktoré dokonale rozdeľujú zaťaženia na celú plochu nohy a tlmí nárazy pri chôdzi.

*
Nízka hmotnosť obuvi

Topánky by mali vážiť čo najmenej, pretože každé navýšenie hmotnosti o 100 g znamená, že denne naše nohy zdvihnú o 1 tonu naviac!

Tipy na zmiernenie problémov s topánkami


*
Telo topánky

Ak sú vaše nové topánky príliš tuhé, alebo vám dokonca spôsobujú pľuzgiere, postriekajte je vodou, aby koža zmäkla. Formujte tak dlho, až vám sadnú presne podľa tvaru vašej nohy.

*
Vnútrajšok topánky

Ak máte príliš vysokú klenbu priehlavku alebo naopak ploché nohy, dajte si do topánok tvarované vnútornej vložky. Uvidíte, že aj na vysokých podpätkoch sa dá chodiť pohodlne.

*
Klenba topánky

Stabilitu chôdze, a teda aj to, ako ladne sa na podpätkoch dokážete pohybovať, najviac ovplyvňuje klenba topánky v mieste, kde sa podpätok spája s podrážkou. Čím je klenba od podpätku k podrážke dlhšie a dlhšie, tým menej budete vrávorat alebo klopýtat.

*
Podrážka topánky

Kĺzanie na hladkom povrchu zabránite, keď podrážky nových topánok poškriabu kľúčom. Mnoho obchodov aj opravený obuvi tiež ponúka žliabkovanou gumovú protekcii podrážok, ktorá tlmí nárazy pri chôdzi po tvrdom a nerovnom povrchu.

*
Špička topánky

Ak sú topánky v tejto oblasti príliš tesné (to sa týka predovšetkým modelov s veľa špicatou špičkou), nechajte si ich roztiahnuť v opravovni obuvi. Alebo na to myslite už pri kúpe, a kúpte si radšej o pol čísla väčšie!

Ako predísť a liečiť neduhy nôh

Zarastanie nechtu

Ak nosíte tesnú obuv, v ktorej špička nohy naráža na topánku, alebo máte na nechte plesňovú infekciu, môže dôjsť k zarastaniu postranné časti nechtu do mäkkého nechtového lôžka.

*
Prevencia: Nechty nezastřihávejte do oblúka, ale vždy rovno a nakrátko. Noste topánky na nízkom podpätku so širokou špičkou, ktoré vám hneď na prvýkrát dobre padnú.
*
Prvá pomoc: Ak je okolie nechtu začervenané a citlivé, ošetrite je kalciový masťou. Keď bolesť neustúpi, prípadne začne miesto hnisať, neodkladajte návštevu lekára.

Kurie oká a mozole

Dochádza k nim pri opakovanom tlaku či trenie nohy o stenu topánky. Kurie oko sa prejaví ako bolestivý hrbolček zrohovatenej kože s centrálnym jadrom ztvrdlého keratínu. Mozol je ložisko väčších rozmerov.

*
Prevencia: pred dlhším výletom alebo pri prvej prechádzke v nových nevyskúšaných topánkach si radšej chúlostivá miesta na nohách prelepte náplasťou.
*
Prvá pomoc: v lekárni sú k dostaniu špeciálne náplasti na kurie oká s liečivou látkou, ktorá pomaly rozpúšťa stvrdnutú kožu. Mozol zmäkčite v teplej kúpeli a potom šetrne obrúste pemzou.

Potenie nôh

Najväčším zdrojom vlhkosti je plôška nohy, ktorá má až 400 potných žliaz na 1 cm ².

*
Prevencia: noste priedušné topánky, v lete obouvejte sandále. Doma choďte bosí, aby sa koža provětrala. Po každom umývaní nôh používajte antiperspirant.
*
Prvá pomoc: rozhodne si urobte čas na bylinné kúpele nôh. Vašej rastlinou číslo jedna je praslička roľná. Kúpeľ si pripravíte tak, že dve vrchovaté polievkové lyžice prelejeme litrom horúcej vody, necháte lúhovať a chvíľu vychladnúť. Vo vlažnej kúpeli potom umývame nohy. Podobnú službu vám preukáže aj šalvia alebo dubová kôra.

Botox aj do nôh

Injekčné striekačky plné botox a Restylane neslúžia v dnešnej dobe iba k prikrášľovania a vyhladzovanie tváre a dekoltu. Trendom sú injekcie, ktoré pomôžu doslova vypolštářkovat opotrebované, ale aj príliš malé alebo ostré vankúšiky na chodidlách alebo stabilizovať oslabenú klenbu nôh. Táto kúra vrátane celkového ošetrenia vydrží približne deväť mesiacov a vyjde na niekoľko tisíc korún.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: