Optimizmus versus pesimizmus

Pravdou je, že "pravých" optimistov je medzi ľuďmi len malé percento. To ale vôbec nemusí byť zle, pretože ako by sme sa cítili, keby sme boli my zrovna tí jedni z mála? To by nám asi na optimizmus moc nedopomohlo.


Niekedy nám všetko skvele vychádza, inokedy práve naopak. Každému človeku je daná určitá dispozícia k optimizmu či pesimizmu. To môžeme napokon pozorovať hneď u malých detí-niektoré deti sú skôr zamračenej, iné sa zase stale usmievajú. Faktom je, že optimistickejší pohľad na život nám prospieva viac.

Hladina optimizmu

Hladinu optimizmu nemôžeme určiť podľa nejakých merania, ako je tomu napríklad u hladiny cukru v krvi. Boli však vykonávali isté výskumy, podľa ktorých máme v určitých časových úsekoch pridelených viac optimizmu alebo naopak. V priebehu dňa človek dosiahne svojej maximálnej a minimálnej hranice optimizmu, pričom toto obdobie prevláda asi jednu až tri hodiny. Všetko je závislé na tom, či sme skôr ranné škovránky, alebo nočné sovy.

Škovránok, alebo sova?

Kto sa stotožňuje s kategóriou nočné sovy, ten má pozitívnejší pohľad na život vo večerných hodinách. Večer majú toľko elánu, že by dokázali takmer všetko. Kdežto po ránu sa ich radšej na nič nepýtajte.

To u ranných škovránok systém funguje opačne. Po ranu sú čulí, radostný as chuťou sa do všetkého púšťajú. Akonáhle sa zotmie, ich aktivita ustáva.
U žien zohráva úlohu aj menštruačný cyklus

U žien je uhol pohľadu na život ešte výrazne ovplyvňovaný hormonálnymi výkyvmi, bolestivou menštruáciou, zle zvládaným predmenštruačným syndrómom apod Spomenuté problémy dokážu zbaviť optimizmu ako tabletka s okamžitým účinkom. Samozrejme ženy prichádzajú o optimizmus iz iných dôvodov, ale práve tieto ťažkosti ženy zvládajú niekedy naozaj ťažko. V takýchto prípadoch ženám nepomôže ani dobrá vôľa a snaha o pozitívny pohľad.

Ďalšie faktory, ktoré ovplyvňujú pohľad na život

Ku striedanie optimistického a pesimistického pohľadu na život môže dochádzať pomerne často. Všeobecne platí, že lepšie sa na svet pozeráme v letnom období a so začínajúcim jeseňou. Naopak jar je doba, kedy pociťujeme únavu a menšie duševnú silu po prebehnutej zime.

Zmeny v pohľadoch na život sú zapríčinené rôznymi životnými udalosťami-pozitívnymi i negatívnymi. Ak však človek nie je schopný dlhodobo a bez konkrétneho dôvodu vnímať svet aspoň trochu pozitívne, pravdepodobne ide o nejakú psychickú depresívne poruchu.

Optimizmus je tou správnou cestou

* S dobrou náladou sa lepšie žije a je prínosná aj pre naše zdravie.

* Optimisti bývajú medzi ľuďmi viac obľúbení ako pesimista.

* Optimisti oplývajú elánom a chuťou do života.

* Optimisti dosahujú častejšie víťazstvo, pretože sa len tak nevzdávajú.

* Optimisticky založení jedinci sú zdrojom originálnych a tvorivých riešení.

* Optimisti nachádzajú nové ciele, keď tie pôvodné sú nedosiahnuteľné.

* Optimistickí ľudia si nepripúšťajú sklamanie, pretože vždy existujú ešte iné cesty.

Existuje vôbec nejaká nevýhoda optimizmu?

Ak by sme už chceli nájsť niečo proti optimistům, tak snad len to, že optimisti v podstate nemôžu byť nikdy radostne prekvapení, pretože s pozitívnym vývojom počítali. Avšak s množstvom výhod je to naozaj neporovnateľné.

Pesimizmus-pre a proti

Pre:


* Môžu byť vždy len milo prekvapení, pretože počítali so záporným vývojom.

Proti:

* Pesimisticky založení jedinci sú neustále zachmuřeni a niečoho sa obávajú, čo má neblahý vplyv na zdravie.

* Pesimisté nie sú spoločnosťou vyhľadávanie, pretože majú permanentne zlú náladu a len uberajú ostatným energiu.

* Pesimisté svojim postojom často zvrátia aj dobrý vývoj situácie tak, že nakoniec opäť neskončí dobre.

* U pesimista je šanca na úspech veľmi nízka, pretože svoj boj väčšinou vzdávajú.

* Pesimisté sa riadi heslom: "Kto nič nerobí, nič nepokazí".

* Keď narazí pesimisté na problém, nie sú schopní s ním nič urobiť, pretože všetky možné riešenia vopred zamietnu.

* Ak pesimistům niečo nevyjde, s ťažkostí nachádza nové ciele.

Môžeme optimizmus trochu podporiť?

Tu je niekoľko prírodných "povzbudzovač", ktoré dopomôžu k pozitívnejšie pohľadu na život, ale navyše si na nich tiež pochutíme a prospievajú aj nášmu zdraviu ...

Banán

Obsahuje vitamíny, cukry a minerálne látky (hlavne horčík). Zlepšuje náladu, dodáva energiu a vedie k optimizmu.

Ľubovník

Ľubovník je vhodná hlavne na prípravu čaju-ten ovplyvňuje hladinu serotonínu, čiže hormónu šťastia. Bylinka zaručí aj pokojný spánok.

Čokoláda

Tahle pochutina je plná látok, ktoré do krvi vyplavuje naše telo, keď sme zamilovaní. Stav zamilovanosti-optimizmu teda môžeme navodiť konzumáciou čokolády. Musí to byť však kvalitná horká čokoláda s obsahom kakaa okolo 70% (tá navyše nie je ani tak tučná).

Nedarí sa vám?

Niekedy je toho na vás skrátka príliš a optimizmus sa úplne vytratí. A čo teraz? Táto situácia sa bežne stáva, takže si nič nevyčítajte a pomaly sa pokúste svoj pozitívny prístup získať späť. A ako na to?

Na svojej súčasnej situácii si nájdite vždy niečo pozitívne.

* Stretlo vás niečo nepríjemného a neviete, ako sa s tým vysporiadať? Vyvarujte sa překotných reakcií, málinko sa odpútajte od prítomnosti a na všetkom si nájdite niečo pozitívneho. Stratili ste zamestnanie? Aspoň načerpáte energiu výdatným spánkom, poriadne si doma uschováte, urobíte si čas na priateľov a treba sa do tej doby niečo nájde!

Čerpajte pozitívne pocity z minulosti.

* Spomínate radi na minulé časy? Prežili ste pekné detstvo alebo dospievania? Ak áno, nechajte sa myšlienkami unášať. Ale ak naopak máte spomienky nepekné, potom nevzpomínejte. A keď sa vám to nedarí, pokúste sa iv tomto neradostné obdobie nájsť potrebné nejakého človeka, alebo zážitok, ktorý je príjemný.

Dívajte sa len do blízkej budúcnosti.

* Ten, kto je momentálne pesimisticky naladený, sa tak bude pozerať aj do budúcnosti. Preto sa radšej do žiadnej vzdialenej budúcnosti nepozerajte, ale sa sústreďte len na to, čo nastane v najbližšej dobe.

Pohybom k optimizmu!

Šport a pohyb na optimizmus rozhodne prispievajú. Vhodné sú najmä aeróbne cvičenie, rýchla chôdza, behanie, cyklistika, plávanie, jazda na kolieskových korčuliach. Doprajte si pohyb aspoň 30 minút (ideálna doba je jedna hodina pohybu), a to minimálne dvakrát do týždňa. Úplne najlepšie je, keď skĺbite pohyb s čerstvým vzduchom a slnečnými lúčmi. Telocvičňa skrátka nie je úplne "to pravé orechové". Rovnako je nevhodné pri pohybe dýchať splodiny z áut alebo tovární.

Sex a optimizmus?

Aj sex môže k optimizmu prispieť, ale len v tom prípade, že vás do neho nikto nenúti-inak by to malo opačný efekt.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: