Najobľúbenejšie letné športy

Skoky do vody, plážový volejbal a vodné lyžovanie sú letné športy, ktoré vám pretiahnu telo, spraví náladu a pomôžu spáliť kalórie. Snáď len gymnastika vám spevní svaly, najmä brušnej, tak ako napríklad skoky do vody.


Skoky do vody

Snáď len gymnastika vám spevní svaly, najmä brušnej, tak ako skoky do vody. Ale pozor! Stačí skočiť desaťkrát, zvyšok nechajte na zajtra.

Čo by ste mali vedieť pred prvým skokom

* Pri prudkom ochladení rozohriateho organizmu hrozí srdcový kolaps aj osobám mladším ako tridsiatich rokov.
* Čím väčšia výška, tým vyššie riziko distorzie ramena, otrasu mozgu, poškodenie chrbtice úderom o hladinu.
* Skáčte zásadne do vody, ktorá nie je zakalená (okrem iného vás v prípade maléru záchrancovia ľahšie nájdu).
* Ak vás neznámy rybník ku skoku predsa len zláka, overte si hĺbku.
* Skontrolujte, či z vody nečouhá klacek a jestli v nej nie sú balvany.
* V mori skáčte ďalej od skaly, aby vás na ňu vlny neodhodily.
* Nebojte sa pod hladinou pozerať (počiatočné nepríjemné pocity, ako je pálenie očí, vynahradí istota, že viete, kde ste).
* Keď stratíte orientáciu, zbaľte sa do klbka a hlavne nevydechujte! Vzduch v pľúcach vás vynesie na hladinu. V opačnom prípade zamierite ku dnu.
* Nenechajte sa k ničomu vyhecovat (kto sa bojí, neskáče a nemusí sa za to hanbiť).
* Skáčete Ak v bikinách, prihliadaní s najvyššou pravdepodobnosťou uzrie "všetko", ale vy už podprsenku treba neuvidíte nikdy.
* Myslite dopredu. Hodinu pred skákaním nejedzte a nepite, hlavne alkohol.

Ako skákať do vody

* Po nôh: spevnite celé telo. Pokojne si držte nos, aby vám do neho nenatiekla voda. Pozerajte sa priamo pred seba, i sebemenší sklopenia viečok človeka reflexívne prinúti sklopiť hlavu.
* Po hlave: spojte obe ruky nad hlavou a nepúšťajte je, inak si vám hrozí distorzie ramena. Tvár sklopte nadol (Nehľaďte k obzoru), mierte mierne pred seba, nie kolmo pod hladinu (mohli by ste sa ponoriť do príliš veľkej hĺbky).
* Šípka pozadu: hrozí zranenie chrbtice. Keď už sa do nej dáte, nesmiete sa v priebehu letu narovnať ako doska.
* "Kufor": ten musíte poznať od detstva. Patrí medzi najbezpečnejšie skoky, pretože sa neponoříte príliš a nestratíte orientáciu.
* Salto: skúšajte, leda ak ste prv chodili napríklad na gymnastiku. Inak sa najprv obráťte na odborníkov, ktorí poradia a predvedú. Oficiálne kurzy pre dospelých však nikde v republike nefungujú.

Plážový volejbal

Ak vás nebaví skákať do vody, nieto u nej ležať, zahrajte si plážový volejbal. Hrať "beach" ale nie je tak jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá. Ešte než sa zuje, skontrolujte piesok, v ktorom mienite hrať. Nezabudnite sa tiež namazať krémom s vysokým ochranným faktorom, pretože kropaje potu budú viac priťahovať spaľujúce slnečné lúče. Nakoniec si nasaďte čiapku a slnečné okuliare (piesok lieta do očí). Pitný režim dodržiavajte aj v zápale hry.

Zaujímavosti o plážovom volejbale

Špeciálna kurty pre plážový volejbal majú rozmery 8x8 metrov (bežný volejbalový kurt 9x9 metrov).
K hre sa používa typizovaný loptu. V športových potrebách ho spoznáte ľahko. Nielen podľa názvu, ale hlavne podľa farby, pretože oproti ostatným halovým lôpt môže mať niekoľko odtieňov.
Ak nemáte fyzičku, radšej sa spočiatku šetrite. Plážový volejbal je veľa náročný šport.

Vodné lyžovanie

Jazda na vodných lyžiach ťahaných člnom alebo vlekom je jedným z najznámejších vodných športov. Nie je síce na programe Olympijských hier, ale napriek tomu má u nás množstvo priaznivcov, ktorí prepadli kúzlu rýchlosti na vodnej hladine. Slalom medzi bójami, triky a skok, to sú disciplíny, z ktorých každému rýchlo vzrastie adrenalín v krvi.

Vodné lyžovanie patrí vo svete k obľúbeným športom, ktorého prvé záznamy pochádzajú z USA. O konštrukciu a patentovanie prvých vodných lyží sa v roku 1925 zaslúžil Newyorčania Fred Waller.

V Európe prvý záznamy pochádzajú z Francúzska z roku 1929. V roku 1928 v Miami na Floride došlo k prelomovej udalosti, kde na prvé verejné exhibíciu odvážlivec Dick Pope verejne predvádzal prvé skoky na lyžiach z dlhého nakloneným mostíka, predstavil novinku ľuďom a dal tak základ discipline mene skok.

K rozmachu vodného lyžovania v USA aj v Európe dochádza v priebehu 30. rokov minulého storočia a objavujú sa prvé záznamy o figurálnej jazde. V roku 1939 bola založená prvá Asociácie vodného lyžovania v Amerike pod vedením B. Hainse, ktorý sa neskôr zaslúžil o založení novej federácie. Z domácej, garážové výroby lyží sa postupne prechádzalo na masovú výrobu a začali vznikať veľké značky ako napr Connelly, KD, HO. Tie postupne zlepšovali tvary a vlastnosti lyží. Dnes sa lyže skladá z niekoľkých vrstiev, môžete si dokonca zvoliť tvrdosť alebo vlastnú váhu.

* Každý začiatočník potrebuje okrem lyží plávacie vestu, výhodou je neoprénový oblek.
* Pri štarte z vody je nutné skrčiť sa do klbka a špičky lyží vysunúť nad hladinu.
* Hrazda od vlečného lana sa drží v natiahnutých pažiach, medzi ktorými máte pokrčené kolená,
* Až sa začnete rozbiehať pomaly vstávajte z drepe, natiahnutej ruky tlačte skôr nadol.
* Ak inštinktívne pokrčíte ruky a pritiahnete sa, spadnete dozadu.
* Dbajte, aby ste ťažisko nemali príliš vzadu, snažte sa pretlačiť panva dopredu.
* Keď sa dostanete na vonkajšej vlnu, budete v oblúku rýchlejší ako čln.
* Na vnútornej vlne je to opačné - potrebujete väčšiu silu na udržanie.

U nás nájdete ideálne okruh pre vodné lyžovanie na kamencové jazero v Chomutove (kamencové jazero patrí plošne k najväčším jazerám v Českej republike. Ako prírodný útvar je úplne jedinečné a vo svetovom meradle ojedinelé).

Lyžiari sa drží lana, natiahnutého na oceľových konštrukciách, ktoré poháňa motor s rôzne nastaviteľnými rýchlosťami. Okruh je 780 metrov dlhý.
Budete potrebovať povinné bezpečnostné vybavenie (prilbu, špeciálne lyže, ľahkú plávacie vestu - všetko vám zapožičia na mieste), ale aj trpezlivosť. Kým totiž nechytíte "grif", skončíte totiž vo vode hneď po pár metroch, a to nespočetnekrát. Nárazy o vodnú hladinu sú bolestivé.

Profesionáli aj amatéri buď využívajú vyššie popísaných konštrukcií, alebo prevádzkujú adrenalinovější verziu vo vleku za motorovým člnom. Rozdiel je to veľký, pretože vlek nevytvára na hladine vlnu, ktorú križovať na lyžiach je fantastický zážitok.

Ako postupovať pri záchrane tonoucího

* Ak ste sami len priemerní plavci, rozhliadnite sa najprv okolo, či neuvidíte schopnějšího záchranca.
* K tonoucímu sa približujte opatrne, väčšinou okolo seba máva rukami a mohol by vás ľahko zasiahnuť.
* Otočte ho na chrbát, uchopte paží pod bradou do "kravaty" a bez omeškania pláva k brehu.
* Po vytiahnutí sa nezdržujte vylievaním vody z pľúc (väčšina sa už vstrebala), skôr je potreba postihnutému v predklone vyčistiť ústa. Ak je to potrebné, pustite sa do umelého dýchania a zavolajte rýchlu pomoc!
* Prikryte nešťastníka dekou, bundou, čímkoľvek.
* Oživovacie pokusy nevzdávajte, kým nedorazia pomoc. Laik nespozná, či záchrana je, alebo nie je možná.
* Podchladenie spôsobené studenou vodou dokáže degenerácii nervových
buniek výrazne spomaliť. Sú známe prípady úspešnej resuscitácie aj po 40
minútach pod vodou!
* U zachráneného sa za niekoľko hodín môže rozvinúť ťažký plesní opuch, ktorý môže byť smrteľný. Počítajte preto s tým, že zostane v nemocnici pod odborným dohľadom najmenej dva dni.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: