Kolieskové korčule - In-line korčuľovanie

Korčuľovanie na in-line kolieskových korčuliach je nielen prima zábava, ale zároveň je to veľmi prospešný spôsob pohybu. Pri jazde na in-line kolieskových korčuliach sa celé telo okysličí, bez toho aby ste zaťažovali kĺby.


Výhody korčuľovanie na in-line kolieskových korčuliach

* Korčuľovaním spaľujete tuky, posilňujete srdce, nohy, ale aj svaly okolo chrbtice. Predídete tým problémom s chrbtom.
* Spevníte si svaly okolo kolenného kĺbu, ktorý pri jazde na in-linoch nie je vystavený takej námahe ako treba pri behu alebo chôdzi.
* Vozenie na in-linoch vo vás rozvinú cit pre rovnováhu a koordináciu.
* Až si osvojíte základy pohybu na korčuliach, budete radi jazdiť dlho a ďaleko a tým si zvýšite aj svojou vytrvalosť.
* Korčuľovanie na in-linoch je zábavné, vybavenie sa vám vojde do batohu, takže s ním môžete jednoducho prejsť hromadnou dopravou, kam potrebujete. Technicky nie je nijak zvlášť ťažké, a tak základy zvládnete pomerne rýchlo.
* In-Liny vo vás rozvinú cit pre rovnováhu a koordináciu, ktoré využijete aj pri iných športoch.

Ako správne jazdiť na in-lnech (Malá škola korčuľovania)

* Zahriatie

Pred jazdou by ste sa mali, rovnako ako pred akoukoľvek inou športovou aktivitou, zahriať svaly a dobre sa pretiahnuť.

Najväčšiu pozornosť pri tom venujte nohám vrátane chodidiel, dolnej časti trupu a šiji.

* Rovnováha

Najskôr si zvyknite na základný postoj, ktorý budete na in-linových korčuliach potrebovať. Nohy majte vždy pokrčené, kolená uvoľnená. Natiahnuté nohy, zvyšujú riziko pádu a nenaučíte sa jazdiť správne.

Pri státí na korčuliach skúste mierny pohyb nôh v kolenách a skúšajte ho tak dlho, až získate cit pre rovnováhu.

Až sa rozbehnete, skúste sa na pokrčených nohách mierne nakláňať trupom dopredu a dozadu a ľahko prenášať váhu z nohy na nohu.

* Jazdite po jednej korčuli

Pri korčuľovaní preneste po každom odraze celú váhu tela na druhú nohu. Prenášanie váhy z nohy na nohu je pre korčuľovanie absolútne kľúčové zručnosť a jej zvládnutie z vás urobí rýchlo ozajstné korčuliara.

Akonáhle toho budete schopní, začnite skúšať jazdiť po jednej nohe.

* Odrážaný

Strážte si uhol, pod ktorým vyjdete na korčuli vzhľadom k smeru pohybu.

Ak nohu zavoláte moc do strany, povedie to k nedostatočnému prenesenie váhy a budete mať málo času na prípravu ďalšieho odrazu.

Ak naopak vyrazíte zaťaženú nôh príliš rovno v smere jazdy, nedostanete príležitosť k naozaj efektívnemu odrazu.

Po odraze sa odľahčená noha vracia k zaťaženej nohe - ani na okamih jej pohyb nezastavujte. Plynule pokladajte kolieska na zem a začnite odraz druhou nohou.

Korčuli položte na zem mierne na vonkajšiu hranu, a ako na ňu postupne budete prenášať váhu, postupne sa preklopí na hranu vnútornej. Z nej sa môžete dobre odraziť.

Pri odraze si dávajte pozor, aby ste nepropínali svaly.

* Kývanie rukami

Kývavý pohyb rúk je veľmi dôležitý pre celkovo správny pohyb na korčuliach a tiež pre udržanie stability.

Uľahčuje tiež premiestnenie ťažiska tela pri prenášaní váhy z jednej nohy na druhú.

* Zatáčanie

Prejazdov mierne zákruty je jednoduchšie, ak máte na zemi obe nohy.

Najprv předsuňte vpred bok a nohu na vnútornej strane zákruty. Súčasne s tým naklopte obidve korčule do strany, kam chcete zatáčať.

Dbajte na to, aby bola váha tela rovnomerne rozložená na obidve nohy.

Do ostrejších zákrut budete potrebovať prešľapovať, teda prekladať vonkajšiu nohu pred vnútorné. Vašej stabilite veľmi pomôže, ak budete mať pri zaťaženej vnútornej nohe vnútorný bok predsunutý dopredu a panva vytočené von zo zákruty.

Keď pridáte k prešľapovanie ešte dynamické prenášanie váhy, môžete týmto spôsobom zrýchľovať jazdu do zákruty rovnako efektívne ako pri rozjazde na rovine.

* Brzdenie

Ak máte korčule opatrené brzdou, pokrčte sa v kolenách, preneste váhu na korčuli bez brzdy a korčuli s brzdou předsuňte vpred a zatlačte.

Ak korčule brzdu nemajú, preneste váhu na jednu nohu a druhú vytočte za ňou kolmo k smeru jazdy. Položením zadné korčule na cestu a zatlačením zabrzdíte veľmi efektívne, ale kolieska tým samozrejme trpia.

Ideálne je, keď máte miesto brzdenia čas na postupné spomaľovanie. Nohy sa rozkročte ďalej od seba a robte oblúky na obe strany (vlnovku). Kolená držte smerom k sebe a zaťažujte špičky korčúľ. Korčule automaticky vytvorí mierny "pluh".

Skúsenejší jazdci a jazdkyne přibrzďují v oblúku švihom, ktorý pripomína zasekávaniu lyží na prudkom zasneženom kopci.

* Umenie pádu

Ak sa pád nedá odvrátiť, snažte sa mať ho pod kontrolou.

Otočte telo tak, aby ste padali dopredu, natiahnite ruky pred seba (nepokrčujte prsty!), Potom klesne na kolená a až v krajnom prípade nechajte dopadnúť na zem lakte.

Po celú dobu sa snažte držať hlavu nad zemou.

Ak máte na sebe všetky odporúčané chrániče, väčšinou sa môžete hneď vzápätí zdvihnúť a pokračovať v jazde.

Nebezpečné je rozplácnout sa priamo na chrbát alebo brucho, pretože tam vás nič neochráni, a navyše hrozí zranenie chrbtice.

Pád po chrbte navyše znamená otras mozgu a po hlave prinajmenšom rozbitý tvár.

Pozor na zdanlivo ľahké pády na zadok. Reflex nás totiž núti strčiť si pod neho ruku, čím si vážne pochroumáme zápästie.

Ešte než prvýkrát zaviažete šnúrky u korčúľ, mali by ste si ale ujasniť, do ktorej kategórie jazdcov sa hodláte zaradiť. Podľa toho si totiž budete vyberať zo širokej ponuky korčúľ i ďalšieho vybavenia.

Štýly korčuľovanie na in-linoch

* Fitness

Vám pôjde hlavne o blaho a zdravie. Využijete najmä cyklotrasy v meste i jeho okolí. Fitness korčule musia perfektne sedieť a hlavne mať kvalitné zapínanie. Oblečenie na korčuliarske túry býva jednoduché - elastické nohavice, tričko, vesta, cyklistická prilba, chrániče na kolená a batôžtek s náhradnými topánkami. Nikdy neviete, či sa nebudete vracať hromadnou dopravou.

* Speed

Až vás prestane baviť pokojná jazda po cyklotrasách, môžete presedlať na speedové korčule a prihlásiť sa do nejakého závodu, alebo len jazdiť rýchlejšie ako ostatní. Speedové korčule majú nižšie topánku a dlhší nôž, takže umožňujú lepšie sklz. V poslednej dobe si získavajú väčšiu obľubu u amatérskych jazdcov - podľa ich slov je prejsť od fitness korčulí ku speedovým ako presadnúť z Trabanta do mercedes.

* Agressive

Vám sa bude páčiť hlavne vo skateparkoch. Korčule agressive majú menšie a pevnejšie kolieska, aby si poradili so schodmi, zábradlím aj rampami. Kolieska majú žliabok, aby korčule držala aj pri jazde po trubke. Aj tí "najhustejšiu" teenageri už dnes nosívají pri jazde prilby a chrániče. Elastické trikoty nahrádzajú plandavými mikina a nohavicami s rozkrokom pri kolenách.

* Off-road

Tento druh korčulí je určený pre jazdu v náročných "voľných" terénoch. Majú veľké kolieska s dušou a plášťom a adrenalínové je na nich okrem samotnej jazdy aj brzdenie.

Čo nutne potrebujete pre in-line korčuľovanie

* Korčule

V špecializovanom obchode si nechajte poradiť. Základné delenie síce vedie po línii fitness - speed - agressive, ale zároveň si môžete vybrať mäkké alebo tvrdé topánky, dámske alebo pánske prevedenie, rýchla alebo trvanlivá kolieska, módny alebo usadlý dizajn.

* Bielizeň

Ponožky, nohavičky (slipy) a top či tričko sú najlepšie z takzvaných funkčných materiálov, ako je CoolMax alebo moira 900, pretože rýchlo odvádzajú pot od tela. Ak budete vyčíňať vo skatepark alebo skúšať triky na ulici, nehanbite sa inšpirovať skejtacka módou. Široké nohavice, mikiny a bundy z pevných materiálov vydrží veľa vašich pádov.

Na kondičné korčuľovanie sú vhodné elastické legíny alebo špeciálny nohavice s vypchávkami na bokoch, veľa priedušná vesta, napríklad z Windstopper, a prípadne ľahučká a pritom teplá bunda z materiálov súhrnne nazývaných softshell.

* Prilba

Na kondičné jazdenie poslúži cyklistický model. Vo skatepark je potreba špeciálna helma, ktorá chráni zátylok a spánky.

* Chrániče

Bežne sa nosia ochrana kolien a lakťov. Pre začiatočníkov sú dôležité chrániče zápästia a dlane. Hodí sa aj navlečené cyklistické rukavičky. Extrémne kúsky istí jazdci pomocou chráničov chrbtice.

Tipy pre dobrú jazdu na kolieskových korčuliach

* Čím sú kolieska in-linu väčší, tým ľahšie zdoláte drobné nerovnosti. Menšie kolieska vám naopak zaistí väčšiu stabilitu. Ich tvrdosť zase rozhoduje o priľnavosti k terénu - mäkšie kolieska tak ľahšie nepodklouznou, ale zase sa rýchlejšie opotrebovávajú. Najmäkšie kolieska majú označenie 74A, najtvrdší 100A. Vyznávači fitness korčuľovanie sú väčšinou najspokojnejší s kolieskami 82A.j
* Na čom sa neoplatí šetriť, sú rozhodne ložiská. Čím budú kvalitnejšie, tým ľahšie sa vám pôjde a menej rýchlo sa unavíte. Ložiská ABEC 3 sú celkom pomalá - hodí sa pre deti. "Päťky" sú rozumný standart, rýchle "sedmičky" už sú skôr pre pokročilých korčuliarov, ktorí chcú zdolávať dlhšie trasy. Kvalitu ložísk môžete posúdiť sami. Kolieska na korčuliach čo najviac roztočte. Keď sa budú točiť dlho, je všetko v poriadku. Ak sa ale rýchlo zastaví, značí to nejaký problém (napr. nekvalitné ložisko).
* Pre pohodlnú jazdu je dôležité, aby boli správne dotiahnuté upevňovacie skrutky. Neskôr si potom čas od času nastavenia prekontrolujte.
* Životnosť vašich nových korčúľ bude závisieť predovšetkým na ráme, do ktorého sú kolieska pripevnená. Plastové rámy na lacných modeloch sú síce pružné, ale bývajú málo odolné proti nárazom a pomerne ľahko sa zlomí alebo inak poškodí. Najrozšírenejšie sú podvozky z hliníkových zliatin. Síce tlmí nárazy o niečo menej ako plast, ale sú oveľa trvácnejšie a odolnejšie. Najdrahšie modely majú ľahké a pevné podvozky z kompozitných materiálov. Na ráme je väčšinou uvedené, ako veľké kolieska do neho dá namontovať.

Nečakané prekážky na dráhe pre in-line kolieskové korčule

* Vo chvíli, keď sa objaví prekážka, oceníte, že ste si zobrali všetky chrániče a máte ich dobre pripevnené. Keď je možné prekážku preskočiť, dajte veľký pozor pri dopade, aby sa ťažisko tela neposunulo príliš dozadu. Pád dopredu zvládnete vždycky lepšie než vplyv na chrbát.
* Ak musíte zájsť do trávy mimo cestu, počítajte s tým, že vás zmena povrchu naozaj veľa spomalí. Situáciu zvládnete, keď budete pokračovať v pohybe niekoľkými drobnými krokmi. Kolieska sa totiž zabrzdí a zotrvačnosť by vás inak vymrštila rovno na nos.
* Pes na vodítku znamená naozaj problém. Radšej zastavte, pretože pri jeho nečakanom pohybe by ste sa mohli zamotať do šnúry natiahnuté cez celú šírku cesty.
* Malé dieťa, ktoré vám vbehne do cesty, sa niekedy dá pevne chytiť a kúsok popovézt.
* Štrk alebo kamienky v zákrute je malér, s ktorým moc robiť nemôžete. Snažte sa spomaliť skôr, než budete mať kamienky pod kolieskami.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: