Vplyv hudby na plod dieťaťa

Aj keď je bábätko ešte ukryté u mamičky v brušku, má plne vyvinuté zmysly a je schopné vnímať svoje okolie. Počas tehotenstva môžete v určitej miere ovplyvniť, ako sa bude dieťa ako novorodenec správať, či bude pokojné, či plačlivé.


Relaxačné, upokojujúce hudba pozitívne pôsobí na tehotnú ženu, ale aj na nenarodené bábätko, ktoré je schopné vnímať túto hudbu. To, že počúva a vníma, spoznáte tým, že ucítite jeho pohyby. V prípade, že sa hudba bábätku páči, ucítite jemné pohyby, silnejšie pohyby sú známkou toho, že vybraná hudba pre neho nie je to pravé. Hoci sa to nezdá, tak hudba je dôležitou súčasťou života každého človeka, či už sa jedná o malé dieťa alebo dospelého jedinca. Hudba má blahodarné účinky na našu telesnú aj psychickú stránku. Hudba hrá významnú úlohu iv priebehu tehotenstva. Harmonické tóny a pokojná hudba navodzujú u dieťatka uvoľnenie aj upokojenie tepovej frekvencie srdca.

Sluch plodu nenarodeného dieťaťa

* Koncom 6. týždňa tehotenstva, kedy je už možné potvrdiť u ženy jej graviditu, meria síce zárodok len okolo 6-8 mm, avšak už teraz má v oblasti budúcej hlavičky patrný základ vnútorného ucha.
* V 20. týždni tehotenstva má plod dieťaťa už plne funkčné sluchový aparát, tak ako dospelý človek.
* Ak sa domnievate teda, že Vás a Vaše okolie v tomto období dieťa nepočuje, nie je tomu tak. Dieťa vníma Váš hlas, okolité zvuky, šum, hudbu. Vníma, či hovoríte pokojne, alebo hlasno, alebo či sa s niekým hádate. Dieťa rozoznáva, či hovoríte s ním, alebo s niekým iným. Váš hlas mu je najpríjemnejšie. Dieťa vníma tluk Vášho srdca, šumenie krvi vo veľkých cievach, zvuky z trávenie žalúdka, črevách, ale aj Vaše dýchanie. Všetky tieto zvuky dosahujú pre dieťa až 100 decibelov.

Akonáhle bábätko príde na svet, najprv rozozná hlas matky a ďalších najbližších osôb, ktoré mohlo počúva, keď bolo v brušku mamičky. Už počas prvých desiatich dní po pôrode zmizne zvyšok plodovej vody z jeho stredného ucha. Do týchto desiatich dní je sluch bábätka podobný tomu, ako počulo v maternici u mamičky. Perfektne vníma pre neho príjemné, ale aj nepríjemné zvuky. Na nepríjemné zvuky zvyčajne reaguje plačom a krikom. Čo je pre novorodenca úplne nové, je jeho vlastný krik, že sa počuje, ako plače. Bábätko dokáže rozoznať hudbu, ktorú počas tehotenstva mamičky slýchávalo aj rozprávky alebo riekanky, ktoré mu boli nečítajú. Hudbu, ktorú bábätko počúvalo v tehotenstve, púšťajte aj po narodení, bude mu pripomínať známe bezpečné prostredie maternice, to mu dodá pocit bezpečia.

Spievanie bábätku v čase tehotenstva

Ľudský hlas je veľmi silnou zbraňou, dokáže nás liečiť, harmonizovať, odzbrojiť, rozrušiť, rozhnevať, rozesmutnit, rozplakať, rozosmiať. Spev tehotenstva podporuje prirodzený vývoj nenarodeného bábätka. Pri speve sa Vám uvoľní hlasivky a dochádza pritom súčasne k uvoľňovaniu emocionálnych blokov a stimuláciu vývoja Vášho bábätka. Ak budete bábätku, keď je ešte v brušku spievať, je veľká pravdepodobnosť, že po pôrode bude lepšie a pokojnejšie spinkať, nebude toľko plakať a dokonca bude aj lepšie zvládať a čeliť stresu v neskoršom veku.

Vhodná doba pre počúvanie hudby tehotenstva

S tzv cielenú upokojujúcu hudbou pre dieťa, môžete začať už do štvrtého mesiaca tehotenstva.

Výber hudby pre plod dieťaťa

Ak budete ešte nenarodenému bábätku púšťať napríklad Vivaldiho a Mozarta, Vaše dieťa bude v brušku pokojné. Skúste mu pustiť nejakú metalovú alebo rockovú hudbu, uvidíte, ako bude divoké a bude Vás v brušku kopať. Nenarodené bábätko tiež vníma a reaguje na náhle zvuky, ako napríklad prenikavé zvonenie u domových dverí, potlesk, buchnutie dverí, zatroubení autá, dělobuchy, petardy, rachejtle pri ohňostroji apod

* K plodu bábätka prenikajú predovšetkým hlboké tóny. Ak teda budete vyberať hudbu, voľte tú, kde sú veľa zastúpené basy.
* Tóny a zvuky s vyššou frekvenciou sú pre bábätko do značnej miery pohltené, dostatočne je teda nemôže vnímať.

Vplyv hudby pri pôrode

Použitie relaxačné hudby má oveľa menej stresujúce vplyv aj pri samotnom pôrode. V niektorých pôrodniciach sa už aplikuje muzikoterapia priamo na pôrodných sálach.

Dôležitosť pohody mamičky v čase tehotenstva

Stres má veľmi negatívny vplyv na ešte nenarodené dieťa. Vedľa fajčenia a drog je stres jedným z ďalších faktorov, ktorý najviac poškodzuje nenarodené dieťa. Následkom stresu, ktorý pôsobí na plod v tele tehotnej ženy, dochádza k predčasným pôrodom, deti majú nižšiu pôrodnú váhu a menší obvod hlavičky, čo naznačuje nie úplne vyvinutý mozog. Je veľké spojenie medzi stresujúcimi udalosťami, ktoré tehotná žena prežívala v období tehotenstva a chybami plodu. Jedná sa o stresujúce udalosti: strata práce, rozvod, smrť v rodine, celkovej cítenie stresu, každodenné starosti, nedostatok sociálnej podpory apod Mentálna vývoj plodu v matkinom tele je ohrozený predovšetkým počas prvého a druhého trimestu v tehotenstve. Nie vždy však možno, aby bola tehotná žena stresu alebo určitého šoku ušetrená. Ženy bývajú počas tehotenstva na podnety zvonka viac citlivé. Dôležité je prípadnému tlaku nepodľahnúť a pokúsiť sa danú situáciu riešiť. V počiatočnej fáze tehotenstva prebiehajú kľúčové fázy vývoja mozgu dieťaťa. U dieťaťa môže ľahko dôjsť k poruchám v regulácii stresových hormónov. Na druhú stranu mierny stres, tak ako u dospelých, môže mať pozitívne účinky na nenarodené dieťa.

Distres v tehotenstve

Ide o negatívny druh stresu. Žena v tehotenstve môže byť vystavená veľkému a trvalému stresu, môže tak ohroziť vývoj svojho dieťaťa. Trvalý stres často prispieva ik dlhšiemu pôrode, nižšiu pôrodnú váhe a ďalším zdravotným problémom dieťaťa po narodení. Žena, ktorá sa v tehotenstve príliš stresuje, môže mať dieťa mrzuté, plačlivé, protivné. Aby bol stres pozitívny, musí sa k nemu tiež pozitívne pristupovať.

Eustres v tehotenstve

Jedná sa o stres, ktorý nás naopak aktivuje, pomáha nám dosiahnuť vytýčených cieľov. Tento druh stresu, tzv výzva, má pozitívny vplyv na vývoj ešte nenarodeného bábätka.

Odbúranie stresu v tehotenstve

* Počúvajte relaxačnú hudbu.
* Počas každého dňa si vyhraďte čas pre seba, odpočiňte si.
* Nedopusťte si zbytočný stres.
* Myslite pozitívne.
* Naučte sa používať relaxačné techniky, zhlboka dýchajte.
* Choďte na prechádzky do lesa, načúvajte spevu vtáctvu, vychutnávajte si vôňu lesa, ihličia atď
* Myslite na seba a svoju pohodu.
* Doprajte si masáž, ktoré uvoľní Vaše telo i myseľ.
* Nepite čiernu kávu, ktorá môže vyvolať nespavosť, a ktorá môže navodiť pocit úzkosti.
* Udržujte dobré medziľudské vzťahy, vzťahy s rodinou, vzťahy s priateľmi.
* Pravidelne cvičte.
* Ak máte náročné povolanie, snažte sa po práci relaxovať a urobiť každý deň aspoň jednu vec, ktorá urobí radosť Vám alebo Vašim blízkym.
* Ak máte nejaké trápenie, zverte sa manželovi, kamarátke, najbližším.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: