Šestonedelia po pôrode

Pre Vaše telo nastáva po pôrode veľká práca, a to vrátiť všetko do pôvodného stavu pred tehotenstvom. Pripravte sa na to, že po pôrode budete veľmi unavená, skleslá, a to vďaka hormonálnym výkyvom. Pokúsime sa Vám poradiť, aby ste sa cítili čo najlepšie.


Šestonedelie predstavuje dobu, ktorú žena prežíva približne šesť týždňov po svojom pôrode. Zmeny, ktoré sa stali vo Vašom tele počas tehotenstva, odznievajú. Hojí sa poranenia spôsobené počas pôrodu, pohlavné orgány a celý organizmus sa vracia do stavu pred otehotnením, rozbieha činnosť mliečna žľaza, nastáva dojčenie. Niektoré zmeny však pretrvajú navždy, a to napríklad kožné zmeny, strie, trhlinky na krčku maternice apod

Vaše prvé okamihy po pôrode

Po pôrode zostávate ešte 2 hodiny na pôrodnej sále, pod dohľadom pôrodnej asistentky. Tieto dve hodiny sú veľmi dôležité, pretože je u Vás potrebné kontrolovať, či nedochádza ku krvácaniu a nie je tak ohrozený Váš život. Detský lekár sa v túto dobu venuje Vášmu dieťatku a pôrodník ošetrí Vás po pôrode. Po dvoch hodinách Vás odvezú, alebo si sama opatrne dôjdete na oddelení šestonedelia, kde strávite niekoľko dní do prepustenia z pôrodnice. Ak to prevádzka pôrodnice umožňuje, tak si môžete izbu vybrať. Niektoré mamička bude chcieť súkromia, iné si naopak rada porozprával, a tak skôr uvíta viaclôžková izba.

Bezprostredne po pôrode Vás môžu sprevádzať najrôznejšie pocity

Je potrebné si uvedomiť, že pôrod je veľkou záťažou pre Váš organizmus. Môžete byť ihneď po pôrode zaplavená pocitom šťastia, materskej lásky, rovnako ako ochabnutosť z vyčerpania, a to najmä po dlhom pôrode.

Čo najskôr po pôrode by Vám mala sestrička priložiť novorodenca k prsníku

Časté prikladanie dieťaťa k prsníku je dôležité pre dieťa aj pre Vás. Dráždením bradaviek sa Vám do krvi vyplavuje hormón oxytocín, ktorý zlepšuje zavinovanie maternice, znižuje popôrodné krvný stratu.

Telesné zmeny v šestonedelí

Najväčšia zmena po pôrode nastáva s maternicou, ktorá sa musí zmenšiť na pôvodnú veľkosť. Zhruba desiaty deň po pôrode je Vaša maternica zmenšená natoľko, že jej už nedá nahmatať cez brušnú stenu. Zavinovanie maternice napomáhajú sťahy maternicového svalstva, ktoré môžete vnímať podobne ako menštruačné bolesti. Po pôrode odchádza z maternice očistky, ktoré majú najprv krvavé sfarbenie, následne blednú až do žltobielej farby. Toto práve trvá zhruba desať dní.

V tejto dobe buďte veľmi opatrná a dodržujte hygienické zásady

pretože očistky obsahujú baktérie, ktoré by mohli zapríčiniť zápal prsníka, ak by sa dostali na prsné bradavky. Hneď po pôrode sa Vaše prsia nalievajú a mliečna žľaza po nasledujúcich niekoľkých dňoch bude produkovať kolostrum, ktoré predstavuje prvú potravu pre Vaše bábätko. Neskôr bude tekutina hustnúť a postupne sa meniť na materské mlieko.

Starostlivosť o telo v šestonedelí

V šestonedelí dbajte o častú a dôkladnú hygienu. Sprchujte sa niekoľkokrát denne, a to najlepšie po každom dojčení, či použitie toalety. Pri utieranie rodidiel nepoužívajte uterák, ktorý používate na osušenie ostatných častiach tela. Rodidlá utierajte opatrne, jemne, aby ste nedošlo k porušeniu popôrodné rany.

Snažte sa o časté vyprázdňovanie močového mechúra

čím urýchlite zavinovanie maternice. Spočiatku po pôrode budete mať zrejme problémy so stolicou, pretože hrádza bude pomliaždená. V pôrodnici bude Vaša vyprázdňovanie sledovať ošetrujúci lekár, v prípade potreby Vám predpíše napríklad glycerínovej čapíky.

Cvičenie v šestonedelí

Čo najskôr po pôrode by ste mala začať opatrne cvičiť. Snažte sa posilňovať svaly panvového dna, naťahovať prsné svaly a vykonávať cviky napomáhajúci brušným svalom k návratu do pôvodného stavu a zabrániť tak vzniku převislého brucha. Cvičenie v šestonedelí hrá významnú úlohu. Váš organizmus sa rýchlejšie regeneruje a navyše cvičenie zabraňuje popôrodnom ťažkostiam, napríklad bolesti chrbta, problémy s udržaním moču apod Je lepšie cvičiť po dojčení, nie s plnými a ťažkými prsiami.

V pôrodnici už začnete s rehabilitačné sestričkou cvičiť 12-24 hodín po pôrode

Ukáže Vám jednoduché cviky, ktoré budete každý deň robiť. Cvičenia na prsné svaly podporuje laktáciu, cvičenie dolných končatín povzbudzuje krvný obeh.

Ak sa budete cítiť príliš unavená, neprepínajte svoje sily. Snažte sa cvičiť aspoň desať minút denne, a to skôr dopoludnia, kedy ste menej unavená.

Režim dňa v šestonedelí

Pre Vás ako mamičku bude najdôležitejšou časťou dňa v šestonedelí dojčenie. Režim Vášho dňa bude plne podriadený bábätku. Nebráňte sa teda výpomoci s vedením domácnosti, nadobúdania nákupov, upratovaním apod Snažte sa využiť každú možnosť k odpočinku a k spánku, a to aj počas dňa. Spánok je pre Vás veľmi dôležitý, aby ste načerpala duševnú i telesnú silu.

Mentálne zmeny v šestonedelí

Po pôrode budete unavená a niekedy aj náladová. Niekedy budete veselá a za chvíľu Vám môže byť do plaču. Nemusíte skrývať svoje pocity, zverte sa s nimi svojmu manželovi. Donedávna bol tzv popôrodné spline považovaný za tabu, či výmysel mamičiek. Dnes sa však neberie na ľahkú váhu. Hormonálny systém, rovnako ako ostatné pochody v tele, je závislý na psychike. Na rovnováhu hormónov môžu pôsobiť zážitky z detstva, duševné krízy, finančné problémy, manželské hádky apod V tehotenstve telo ženy produkuje hormóny, ktoré sa inak nevytvárajú vôbec alebo len v nepatrnom množstve. To, ako žena bude reagovať na popôrodné stav, nie je závislé na tom, či svojho potomka očakávala s radosťou alebo s určitou neistotou.

Príznaky popôrodnej depresie

Popôrodnej depresie môžu u každej mamičky prejavovať odlišne. Môže u Vás dochádzať k:

* Náhlemu, nevysvětlitelnému plači,
* Únave,
* Vyčerpanosti,
* Nechutenstvo,
* Nervozite,
* Úzkostlivosť,
* Pocitom viny, že ste zlá matka.

Tieto spline by mali v priebehu pár dní po pôrode zmiznúť. U niektorých žien však môže pretrvávať aj niekoľko týždňov, či dokonca mesiacov. Príznaky dlhodobejších spline:

* Poruchy spánku,
* Desivé sny,
* Apatia a odmietanie dojčenia,
* Vnútorné odmietanie dieťaťa a kontaktu s ním,
* Nenávisť k vlastnému telu,
* Nechuť k sexuálnemu životu.

V tomto prípade sa hlavne neuzatvárajte do seba. Porozprávajte sa s manželom, kamarátkami, zverte sa lekári, psychiatrovi apod Ak Vás trápi určitá neistota či úzkosť spojená so zdravotným stavom Vaším alebo dieťaťom, určite sa poraďte s lekárom.

Výživa dojčiace ženy

V čase dojčenia je výživa veľmi dôležitá, pretože ovplyvňuje tvorbu materského mlieka. Väčšina látok z potravy, ktorú zjete, prechádza do materského mlieka. Snažte sa o dostatočný príjem tekutín, a to 2-3 litre denne, vo forme stolové vody, ovocných čajov, špeciálnych čajov na dojčenie, v menšom množstve mlieko. Obmedzte silne korenené jedlá, nadýmavý zeleninu (karfiol, brokolica a i.), strukoviny, dráždivou zeleninu (cibuľa, cesnak). Na druhú stranu ostatné zelenina a ovocie sú veľmi dôležité. Počas obdobia dojčenia sa vyvarujte alkoholických nápojov, fajčenie. Obmedzte pitie kávy, čierneho čaju, koly.

Gynekologická prehliadka po šestonedelí

Po skončení šestonedelia sa objednajte na vyšetrenie k svojmu gynekológovi, ktorý zistí, či sú u Vás napravená pôrodné poranenia, skontroluje stav krčka maternice a veľkosť maternice. Teraz sa môžete s lekárom poradiť na vhodnej antikoncepcii.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: