Šestonedelia aneb obdobie po pôrode

Šestonedelia je najkrajším a zároveň nejděsivnějším obodbím každej novopečená matky. Prináša so sebou rad úskalí a problémov, ktoré sa často veľmi ťažko zdolávajú. Buďte na toto obdobie riadne pripravená a čeľte nástrahám s vysokou bravurností.


Šestonedelím je nazývané obdobie, ktoré nasleduje tesne po pôrode v celkovej dĺžke šiestich týždňov. Počas tejto doby sa postupne vytrácajú z organizmu všetky zmeny, ktoré súviseli s tehotenstvom a pôrodom. Laicky by sa dalo povedať, že sa telo a organizmus vracia do pôvodnej podoby.
Prvé príznaky spojené so šestonedelím

Sťahovanie maternice

K prvým príznakom, ktoré alarmom návrat tela a organizmu do pôvodného stavu, patria bolesti v podbrušku. Intenzita bolesti je u každej ženy líši, niektoré mamičky cítia len bolesť nepatrnú, iné naopak veľmi silnú. Táto bolesť je zapríčinená sťahovaním maternice, ktorá sa snaží vrátiť do pôvodnej veľkosti i hmotnosti. Hmotnosť maternice pred otehotnením je zhruba 80 gramov, na konci tehotenstva jej váha vzrastie až na úctyhodných 1 000 gramov. Po pôrode sa maternica začne regenerovať a pokrývať novú výstelkou. Z maternice začnú odchádzať tzv očistky, čo je sprevádzané silným a hustým krvácaním. Intenzita krvácania sa postupne znižuje, väčšinu žien sprevádza takmer celé šestonedelie.

Rozpadu zdravotných problémov

Počas šestonedelia pomaly začínajú miznúť kŕčové žily, ktoré však postihujú veľmi malé percento žien. Takmer stopercentným príznakom každej nastávajúcej matky je zvýšená pigmentácia, ktorá v šestonedelí postupne vybledne. Panvové dno a brušné svaly sa začnú spevňovať, po šestonedelí môžeme proces urýchliť jednoduchými cvikmi.

Únava a stres

V čase šestonedelia sprevádza väčšinu žien únava, ktorá býva často spojená s krvácaním. Veľká strata krvi môže mať za následok anémiu, ktorý je vyvolaná nedostatkom železa. Anémia vedie k celkovej únave organizmu, nepôsobí dobre na psychiku a prispieva k malátnosti.

Nemožnosť močenie

Po pôrode rad žien sužuje neschopnosť vymočiť sa, čo je spôsobené podráždením a námahou močových ciest. Ak sa nedokáže mamička sama vymočiť, dôjde k vycévkování (bezbolestná aplikácia). Riešením môže byť močenia v sprche, pod teple tečúcou vodou alebo jemné stlačení brucha a podbruška.

Niekedy je nutné vyhľadať lekára

Väčšina žien znáša šestonedelie obstojne, môžu sa vyskytnúť menšie problémy, ktoré sa však dajú hravo zvládnuť. V niektorých prípadoch však nemá zmysel pokúšať zdravie a je nutné vyhľadať lekára.

K najčastejším príčinám, kedy je nutné osloviť vášho lekára patrí dlhodobé a silné krvácanie. Ak týždeň po pôrode je krvácanie stále sýto červenej farby, oslovte radšej svojho gynekológa. Alarmujúcim znamením môže byť naopak aj zástava krvácania v období tesne po pôrode.

K ďalším znamením, že nie je niečo v poriadku sú silné bolesti v podbrušku, ktoré cítite niekoľko dní po pôrode. Lekára vyhľadajte aj v prípade, že pri močení cítite silnú bolesť a štipľavosť.

Ako zvládnuť šestonedelí

Šestonedelia je pre mnoho žien, ale aj ich partnerov veľkou zaťažkávacou skúškou, ktorá so sebou často nesie rad úskalí a stresových situácií. Novopečená matky v tomto období bývajú veľmi náladové, podráždené a vyčerpané. Z tohto dosť nepríjemného stavu je nutné dostať sa čo najskôr, mamička musí byť fit, aby sa mohla plnohodnotne postarať o svoje bábätko.
Kroky vedúce k rýchlemu zotaveniu

Časté sprchovanie

Sprchovanie patrí nielen k základným hygienickým návykom, ale príjemne teplá alebo vlažná voda dokáže regenerovať telo aj myseľ. Po pôrode sa sprchuje niekoľkokrát denne, voda vás osvieži a pomôže rýchlejšie zahojiť pôrodné cesty. Sprchujete sa vlažnou alebo studenšie vodou, ktorá tíši a mierni bolesť.

Miesto nastrihnutia a šitím sprchujte zakaždým, keď to bude možné (výborným pomocníkom je bidet). Hojenie urýchlime častým vetraním a používaním prostriedkov intímnej hygieny, ktorými sú špeciálne mydlá, mastičky (dubová kôra), krémy a bylinné kúpele.

Pohyb

K rýchlemu zotavenie je nutný pohyb, mamičky by mali byť čo najrýchlejšie pripravené zvládať aktivity okolo svojho dieťatka. V pôrodnici sa snažte prechádzať po chodbe alebo po izbe. Chôdze, na rozdiel od sedu alebo ľahu, nie je toľko bolestivá a mamičkám jedine prospieva. Čím skôr stanete z postele, tým skôr sa telo dokáže zregenerovať a dostať do pôvodného stavu.

Bolesť v ľahu i sede

Zhruba desať dní až dva týždne vás budú v oblasti hrádze sprevádzať veľké bolesti, ktoré budete pociťovať v ľahu i sede. Počas tejto doby je nutné líhať si veľmi opatrne, najlepšie vám bude na boku. Pri sedení používajte špeciálne popôrodné vankúšik, vďaka ktorému šitú časť nezatěžkáváte. Úľavu tiež pocítite, ak si budete sadať iba na jednu polovicu zadočku s vykloňte do strany.

Pravidelnosť stolice

Niekoľko dní po pôrode sa u väčšiny žien objavujú problémy so stolicou, spravidla dochádza k zápche. V niektorých prípadoch ide aj o psychické zábrany, ktoré žene napovedajú, že by sa mohli stehy roztrhnúť. Toto mienky je však veľmi nepravdepodobné, stehy sú pevné a obávanej prasknutie nehrozí. Zápchu možno potlačiť príjmom dostatočného množstva tekutín a vlákniny. V extrémnych prípadoch sa podáva čapík alebo sladký roztok, ktorý dostanete na predpis.

Laktačná psychóza

Samostatnú kategóriu, ktorá súvisí s popôrodnom stavom je laktačná psychóza, ktorú podľa štatistík prežíva 50 až 75% žien. Tento stav sa prejavujú zvýšenou precitlivenosti, miesto radosti a šťastia z narodenia dieťatka sa dostaví smútok a rozčarovanie. Ženy trpia úzkosťou, podráždenosťou, smútkom, stesk, cíti sa byť vyčerpané a vôbec nie šťastné.

Čo je príčinou laktačnej psychózy?

Laktačná psychóza (baby blues) vzniká na základe zvýšenej hormonálnej hladiny. Počas pôrodu a tesne po pôrode sa uvoľňujú hormóny, ktoré sú spojené s tvorbou mlieka. Psychiku rodičiek tiež ovplyvňuje fyzická únava spojená s dobou tehotenstva, zmena stavu, emociálny vypätie a zodpovednosť za práve narodeného tvorečka. Laktačná psychóza sa spravidla objavuje tretí až štvrtý deň po pôrode. Všeobecne možno povedať, že vymiznú do dvanásteho dňa od jej vzniku.

Ako zvládnuť baby blues a laktačná psychóza?

Vo väčšine prípadov pomôže mnohým ženám dostatočný spánok, ktorý nemusí byť dlhé trvanie, stačí kratšia doba spánku v častejších intervaloch počas dňa.

Veľkou chybou, ktoré sa dopúšťa rad mamičiek, je potláčať tento stav v sebe. O problémoch, ktoré vás sprevádzajú je dobré si pohovoriť so svojimi blízkymi, môže to byť manžel, kamarátka alebo mama.

Snažte sa venovať sama sebe, zverte svoje dieťa na dve hodiny manželovi, partnerovi alebo babičkám a vydajte sa na prechádzku alebo ku kamarátke. Je dobré si nájsť kamarátku, ktorá má rovnako staré bábätko, budete si navzájom vymieňať skúsenosti a rady.

K zdravému životnému štýlu, ktorý súvisí nielen s fyzickou, ale aj psychickú kondíciou, patrí pohyb, zdravá strava a dobrá nálada. Prijímajte dostatočné množstvo tekutín, ovocia a vlákniny, cvičte a pobývejte čo najviac na čerstvom vzduchu.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: