Bolesti chrbta počas tehotenstva

Ste tehotná a trpíte bolesťami v chrbte? V nasledujúcom článku sa dozviete, čo bolesti v chrbte spôsobuje a ako sa delí. Ďalej potom ako sa môžete zmierniť, aj to, ako im môžete predísť.


Bolesť chrbta je v tehotenstve úplne normálny. Niekedy počas tehotenstva ňou trpí 50% - 70% tehotných žien. Bolesť chrbta môžete pociťovať kedykoľvek počas tehotenstva, ale najčastejšie sa vyskytuje počas tretieho trimestra. Dobrou správou je, že bolesť sa dá zmierniť av niektorých prípadoch sa jej dá aj predísť.

Čo spôsobuje bolesti chrbta počas tehotenstva?

Bolesť chrbta počas tehotenstva je spojená s celým radom faktorov. Niektoré ženy začínajú pociťovať bolesti v bedrovej oblasti chrbtice už od začiatku tehotenstva. Ženy najviac ohrozené bolesťou sú tie, ktoré trpia nadváhou, alebo mali bolesti v chrbte už pred otehotnením. Za bolesti môžete viniť rastúce maternicu a hormonálne zmeny. Zväčšujúci sa maternica posúva Vaše ťažisko, naťahuje brušné svaly, mení Váš postoj a zaťažuje chrbticu. Váha navyše, ktorú nesiete znamená väčšie zaťažovanie svalov. Okrem toho majú na bolesť v chrbte vplyv aj hormonálne zmeny, ktoré pripravujú telo na pôrod a povoľujú väzy a kĺby v oblasti panvy.

Druhy bolestí chrbta v tehotenstve

Opisujú sa dva základné typy bolesti chrbta v tehotenstve. Bolesť v oblasti bedrových stavcov av dolnej časti chrbta a panvovej bolesť, ktorá je zrejmá v zadnej časti panvy. Niektoré ženy majú príznaky obidvoch typov.

Bedrové bolesť

je bolesť dolnej časti chrbta, ktorú môžete trpieť aj keď nie ste tehotná. Cítite ju okolo chrbtice približne na úrovni pásu. Môžete mať tiež bolesti, ktoré vystreľujú až do nôh. Sedenie alebo státie po dlhšiu dobu tento typ bolesti zvyčajne sťaží a bolesť je aj intenzívnejšie na konci dňa.

Ešte viac tehotných žien trpí bolesťami v oblasti panvy

Tieto bolesti sú pociťované nižšie ako bedrový bolesti. Môžete ich cítiť vnútri zadok, na jednej alebo oboch stranách zadku, alebo v zadnej časti stehien. Táto bolesť môže byť vyvolaná činnosťou ako je chôdza, stúpanie do schodov, nachádzania a vyliezaní z vane, alebo pretáčaním sa v posteli.

Môže ísť o Ischiase?

Keď bolesť chrbta vystreľuje do zadku a stehien, často sa zamieňa za ischias, čo je v skutočnosti pomerne zriedkavé ochorenie. Ischias totiž postihuje asi len 1% tehotných žien. Ak máte ischias, bolesti nôh budú zvyčajne oveľa väčšie, než pri normálnej bolesti chrbta. Budete cítiť bolesť pod kolenami a môže tiež vystreľovať do chodidiel a prstov. Pravdepodobne tiež budete cítiť pichanie v nohách, alebo sa môže dostaviť aj znecitlivenie. Ak máte podozrenie, že trpíte ischias, okamžite navštívte svojho lekára.

Kto je náchylnejší k bolesti chrbta počas tehotenstva?

Ak ste už pred tehotenstvom trpela bolesťou chrbta, budete ju trpieť aj v tehotenstve. Rovnako tak, ak ste mali bolesti chrbta v predchádzajúcom tehotenstve. Väčšie riziko tiež prináša sedavý spôsob života. Ďalej zvyšuje možnosť bolesťou viacnásobné tehotenstvo a obezita.

Ako zmierniť, alebo zabrániť bolesti v chrbte?

Začnite cvičiť tehotenské cviky pre preťahovanie a posilnenie svalov, ktoré podporujú chrbát a nohy. Dávajte pozor, aby ste posilňovali jemne, pretože príliš veľa posilňovanie môže vyvíjať ďalší tlak na Vaše kĺby. Plávanie je skvelou voľbou pre tehotné, pretože posilňuje brušné a chrbtové svaly.

Snažte sa stať rovno. Tým, ako sa Vaše telo mení to bude s pokračujúcim tehotenstvom ťažšie a ťažšie, ale pokúste sa o to. Tehotné ženy majú tendenciu k poklesu ramien, vystrčení bruška a ohnutiu chrbtice.

Ak sedíte, uistite sa, že sedíte rovno.

Je tiež dôležité, aby sa zabránilo státí po dlhšiu dobu.

Noste pohodlné topánky a vyhýbajte sa vysokým podpätkom. Topánky v tehotenstve by mali byť vysoké maximálne 4 - 5 cm a mali by mať pevnú podrážku.

Ohýbajte sa pomocou kolien a rovnako tak dvíhajte aj veci. Nikdy neohýbajte chrbát.

Buďte opatrné keď vstávate z postele.

Skúste na bolestivé miesto priložiť hrejivé, alebo chladiaci obklady. Rovnako dobre môže fungovať aj teplý kúpeľ.

Vyskúšajte tehotenskú masáž u vyškoleného maséra.

Prenatálna vodný aerobik je tiež dobrý na zmiernenie bolesti chrbta.

Nezabudnite, že od piateho mesiaca, by sa mala tehotná žena šetřit.To znamená, že by nemala okrem iného ani moc stať. Chrbát si totiž najlepšie oddýchnu pri rovnom sedení.

Spite na tvrdé matrac a najlepšie na ľavom boku. Táto poloha totiž zvyšuje krvný výmenu medzi matkou a plodom.

Nedvíhajte a nenoste ťažké predmety, a to už od začiatku tehotenstva.

Pokiaľ cítite bolesť v hornej časti chrbta, pomôže Vám, keď si ľahnete na tvrdú podložku a vankúšom si podložíte hlavu a kolená.

Kedy navštíviť lekára?

Neváhajte a navštívte lekára, ak sú bolesti chrbta naozaj ťažké a pkud máte pocit, že strácate cit v nohách, zadku, alebo slabinách.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: