Ako na spánok v tehotenstve

Väčšina budúcich mamičiek sa počas tehotenstva zápasí s problémom zaspávania, nedostatočným spánkom, či naopak neustálu únavou. Každý trimester je iný nielen pre vývoj Vášho bábätka, ale aj pre Vás. Poradíme Vám, ako si dopriať kvalitný spánok.


Spánok je potrebný v každom období mamičky, či už je to na začiatku tehotenstva, alebo na jeho konci. Ako nastávajúca mamička by ste mala každopádne viac oddychovať a dobre spať, aby ste všetko zvládla. Pravdepodobne budete tiež musieť v neskoršom štádiu tehotenstva zmeniť polohu pri spaní, a to kvôli rastúcemu brušku.

Spánok v prvom trimestri

Stáva sa Vám teraz, že často zaspíte ešte pred koncom Vášho obľúbeného filmu? Oči sa Vám zrazu samé zavreli? Stáva sa Vám toto často, aj keď predtým ste skôr bola nočný vták? Teraz ale čakáte dieťatko. Prvý trimester predstavuje pre organizmus tehotnej ženy z hormonálneho hľadiska najväčšiu záťaž. Vaše telo si ešte len zvyká na všetky zmeny, ktorými prechádzate. Ste naraz unavené a vyčerpané. Cítite neustálu ospalosť, malátnosť. Ak je to možné a dovoľuje to Váš denný režim, nebráňte sa známkam Vaše tela a načúvajte mu, spite tak často, ako to len pôjde. Cez noc je ideálne, ak budete spať minimálne 8-9 hodín. Cez deň si aspoň na hodinu zdriemne. Napríklad, keď prídete z práce. Môžete pociťovať len silnú únavu, ale spať sa Vám nebude chcieť. V tom prípade sa natiahnite av kľude relaxujte. Prečítajte si peknú knihu, počúvajte obľúbenú hudbu. Ak Vás prepadne silná únava počas dňa, keď ste v práci, pomôžte si prerážaním a krátkou prestávkou. Dojdite si na čerstvý vzduch, ak je to možné.

Kofeín v tehotenstve

Nesnažte sa únavu prekonať niektorým kofeínovým liekom, ako je káva, čierny čaj, kola a pod Kofeín vám v tehotenstve rozhodne neprospieva. Na druhú stranu pohárik vychladené kolesami Vám môže pomôcť od pocitu na vracanie. Tehotenstvo prináša výrazné psychické zmeny, môžete tak byť obeťou úzkostných stavov, ktoré narušia váš spánok. Môžete pociťovať obavy, že svoje dieťa nebudete mať dosť rada. Môže Vás znepokojovať, že Vám začína úplne iný život. Úzkosti tohto typu sú však úplne normálne. Iná situácia je u ženy, ktorá otehotnela nechcene, alebo ju opustil partner.

Spánok v druhom trimestri

U väčšiny nastávajúcich mamičiek únava, malátnosť a vyčerpania ustane na konci prvého trimestra. Už nebudete toľko pociťovať nutkanie si počas dňa ľahnúť a spať. Začiatok druhej tretiny tehotenstva je obdobím upokojenie vo všetkých smeroch. Nepríjemnosti počiatočných mesiacov, ako je nevoľnosť, úzkosť, ustali. Bruško sa Vám začína zaoblovat a čoskoro pocítite, ako sa Vaše dieťatko hýbe. O to viac sa však snažte chodiť spať skoro večer. Rozhodne uléhejte k spánku pred polnocou. Táto doba je dôležitá pre spánok, ktorý je najintenzívnejší. V druhom trimestri Vám ešte toľko neprekáža rastúce bruško, môžete tak spať prakticky v akejkoľvek pozícii, ktorá je Vám príjemná. Nemusíte sa obávať, plod bábätka sa prispôsobí Vašej polohe počas spánku, bez toho by bol zatlačený.

Spánok v treťom trimestri

Tak, ako sa blíži termín pôrodu, tak máte čoraz väčšie ťažkosti, sa dosýta vyspať. Vyskytuje sa u Vás častejšie prebúdzanie zo spánku, ktoré je vyvolané pohybom plodu, pocitom nepohodlie zo zväčšeného bruška alebo sny. Bruško máte čím ďalej väčšie, cítite sa nemotornější. Kúpte si dojčiace vankúš, ktorý oceníte práve v tomto období. Bude Vám skvelým pomocníkom nielen pri podloženie nohy pri spaní, ale neskôr ho oceníte aj pri dojčení Vášho bábätka. Najvhodnejšia poloha na spanie je na boku, naopak nie je vôbec vhodná poloha na brušku. Ak budete spať na pravom boku, nezaťažíte toľko srdca. Ak budete spať na ľavom boku, zlepšíte prietok krvi a podporíte činnosť obličiek. V poslednom trimestri častejšie chodíte na toaletu, je to spôsobené tým, ako bábätko tlačí na Váš močový mechúr. Snažte sa približne jednu hodinu pred spaním už nič nepiť. Vhodné je tiež použitie prírodnej kozmetiky, kedy Vám éterické oleje prinesú telesnú úľavu, harmonizujú psychiku a emócie. Doprajte si tiež špeciálna masáž pre tehotné, ktorá Vás upokojí a uľaví boľavým chrbtu. Masáž si však nechajte urobiť od špecializovanej osoby.

Čo škodí dobrému spánku v tehotenstve

Počas celého tehotenstva sa snažte odbúrať alebo čo najviac obmedziť:

* Kávu a iné kofeínové nápoje
* Čierny čaj
* Ťažko stráviteľné jedlá
* Hluk
* Psychické ťažkosti

V žiadnom prípade neberte žiadne prášky na spanie. Tie by mohli uškodiť vášmu bábätku.

Bylinky pre dobrý spánok těhulek

Bylinky, ktoré Vám pomôžu navodiť sladký spánok:

* Valeriána lekárska,
* Medovka lekárska,
* Mäta pieporná

Tipy pre dobrý spánok v tehotenstve

Neprichádza Ak spánok, skúste pár tipov, ktoré by Vám mohli pomôcť:

* Prechádzka pred spaním na čerstvom vzduchu,
* Príjemná sprcha alebo kúpeľ,
* Kvalitný matrac,
* Ľahká masáž spánkov,
* V priebehu dňa zásobujte Vaše telo množstvom tekutín. Hodinu pred spaním však už nič nepite,
* Ak máte v tehotenstve problémy s pálením záhy, spite s hlavou podloženú vankúšmi,
* Dajte si pred spaním pohárik teplého mlieka s medom,
* Pokiaľ to ide, vyhnite sa koreneným, kyslým a vyprážaným jedlám, ktoré môžu Vaše symptómy zhoršovať.
* V tehotenstve máte tiež kvôli hormónom ľahko zvýšenú teplotu tela, a preto sa Vám môže horšie zaspávať. Spálni dostatočne vyvetrajte. Čerstvý a chladný vzduch pomôže k Vášmu spánku. Dbajte tiež, aby ste mali v spálni dostatočne vlhký vzduch. Môžete použiť zvlhčovače vzduchu, alebo si dajte do izby nádobu s vodou, alebo mokrý uterák na kúrenie,
* Vyhýbajte sa fajčiarom. Ako pasívny fajčiar budete totiž vystavená rovnakým účinkom nikotínu ako samotní fajčiari. Nikotín škodí nielen Vám, ale aj zdravie dieťaťa,
* Cez deň noste špeciálnu kompresívne pančuchy. Prispievajú k udržaniu zdravých žíl a obmedzí Vašu potrebu chodiť často v noci na malú, pretože bráni zadržiavanie tekutín v tele, ktoré potom Vaše telo v noci odvádza von,
* Snažte sa dýchať nosom. Ako tehotná žena môžete mať opuchlo nosovú sliznicu. Vďaka tomu sa Vám môže horšie dýchať a váš spánok tak trpia. Pomôžete si vyšším vankúšom, alebo užívajte fyziologický roztok morskej vody v spreji.

Ak už niekoľko nocí nemôžete spať a cítite sa veľmi unavená, požiadajte o pomoc svojho lekára. Nedostatok spánku sa môže veľmi negatívne odraziť na zdraví Vašom i bábätka.

Čo značí sny v tehotenstve

Vaša noci môžu byť rušné vďaka nepríjemným snom. Pre zmeny, ktoré v organizme prebiehajú, je tehotenstvo obdobím veľmi bohatým na sny. Tie sa niekedy mení v desivou, nočnú moru, v ktorých sa odrážajú najrôznejšie podvedomé obavy: strach z narodenia postihnutého dieťaťa, strach z pôrodu, strach, ako zvládnete starostlivosť o dieťa, strach, že už pre manžela nebudete nikdy atraktívny apod Neľakajte sa, tieto obavy sú úplne prirodzené a normálne. Pokiaľ Vás tieto sny trápia aj počas dňa, pohovorte si o nich so svojím lekárom, alebo je konzultujte na prenatálnych kurzoch. Sny môžu vyjadrovať pocity, s ktorými sa nedokážete ako nastávající matka vyrovnať, alebo si ich neuvedomujete, ale sú vo Vašom podvedomí.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: