Chôdza - ideálna pohybová aktivita

Zdravý životný štýl vyžaduje aspoň minimálnu dávku pohybu, a to každý deň. Ťažko je nám nejaký pohyb tak prirodzený a prospieva nášmu telu v takej miere a istotou ako chôdza.


Za zhoršovanie našej kondície s narastajúcimi rokmi si často môžeme sami. Málo sa pohybujeme. S pribúdajúcim vekom strácame jemnú motoriku, čo má za následok úbytok koordinácie a stability. Bez pravidelného pohybu bude svalstvo ochabovat, stratí elasticitu a svalovej aparát sa bude kvôli rednutie kostí potýkať s osteoporózou alebo artrózou. Tiež funkcie životne dôležitých orgánov sa nedostatkom pohybu bude automaticky znižovať. Vďaka správne zvolenej pohybovej aktivite sice nezastavíte čas ani starnutia, ale rozhodne urobíte všetko pre to, aby ste boli čo najdlhšie vitálna, plní energie a udržali si tak činnosť organizmu v plnom prúde. Vhodne zvolenú aktivitou je chôdza. Ak sa o príležitosť k nej niekedy pripravujete, možno je to tým, že tak celkom neviete, o čo prichádzate. Vzhľadom k tomu, ako moc chôdza prospieva zdraviu, zjavne chodíme málo.

Neodpírejme si chôdzu

Široká ponuka pohybu bez námahy neľútostne konkuruje chôdzu a pripravuje vás tak o najprirodzenejší pohyb vôbec. Ako si predstavujete ideálnu cestu napríklad do práce? Zhubný fenomén doby velí: z garáže autom priblížite do ďalšej garáže a výťahom sa odstráňte ku kancelárii. V nákupnom stredisku si môžete dokonca vyberať medzi výťahom a eskalátory. Na druhú stranu možnosť chodiť vám nikto neupře. Kto nechce, chôdza sa neodstupuje.

Prednosti chôdze

Chôdza nie je len spôsob dopravy, ale aj najprirodzenejší pohyb, ktorý je od ranného detstva dostupný každému zdravému človeku. Je ideálny najdostupnejšie pohybovou aktivitou, vďaka ktorej si posilníte srdce, pľúca, rozproudíte krv v žilách a zlepšíte si kondíciu. Je to aeróbne svalová aktivita podporujúca tvorbu "dobrého" cholesterolu HDL, čím bráni kôrnateniu tepien. Chôdze zároveň zlepšuje citlivosť tkanív na inzulín, a znižuje tak jeho produkciu. Súčasne pri nej spaľujete cukor, takže klesá riziko, že ochoriete cukrovkou.

Chôdza je najlepšie pre srdce

najlepšie pre kĺby a na hranici zadýchanie pri nej ešte spálite pomerne dosť kalórií. S každým krokom, ktorý urobíte, stiahnete lýtkový sval. Tým stlačíte i žily, ktoré ním prechádzajú, a tak pumpuje krv z nôh späť k srdcu. Je to zároveň výborný balzam na dušu a ideálny spôsob, ako si vyčistiť hlavu. Lekári majú pomerne presnú predstavu o tom, koľko krokov máte denne urobiť, aby ste si udržali slušnú kondíciu. Určitý predel predstavuje hodnota 10 000. Tú však pokorí len málokto. Z porovnania s behom vychádza chôdze lepšie v tom, že vás ušetrí doskokov, ktoré pri zlej technike môžu nadmerne opotrebovávať najmä kolená, bedrá a členky. Tiež vás udrží bezpečne v medziach zdravé námahy, ktoré napríklad pri behu nie je problém porušiť.

Ako konkrétne prospieva chôdze od hlavy až k päte

plyv účinku chôdza na hlavu


Zlepšuje okysličovanie tela od pokožky až po mozog. Zvyšuje produkciu a uvoľňovanie endorfínov z mozgu. Tie znižujú stres, úzkosť, depresiu. Človek sa cíti lepšie.

Vplyv účinku chôdza na srdce

Posilňuje srdcový sval, ktorý potom lepšie prečerpáva krv. Stimuluje produkciu enzýmov v srdcovom svale a tým znižuje riziko infarktu myokardu a mozgovej mŕtvice.

Vplyv účinku chôdza na brucho

Už po troch mesiacoch pravidelnej chôdze o objeme priemerne 30 minút denne s intenzitou na úrovni 60% maximálnej záťaže dochádza k zlepšeniu fyzickej kondície, telesnej váhy-na bruchu sa nehromadí tukové tkanivo, ktorá zvyšuje podiel cukru v krvi, krvný tlak, prípadne aj zápal žíl -a k prejavom pozitívnych účinkov na organizmus.

Vplyv účinku chôdza na kolená

Chôdzou si posilníte kolenné kĺby.

Dokážeme správne chodiť?

Najskôr došlápněte na pätu a postupne prenášajte ťažiska k špičke. Odlehčujte pätu, následne odpútajte celé chodidlo od podložky a odrazí sa špičkou. Pri dôslednej chôdzi doťahuje a zároveň preahujete zadnú stranu nohy, pričom sťahujete sedacie svaly. Riadiaci článok pri chôdzi je palec nohy. Smeruje krok až na jeho koniec, a do chôdze razom zapojíte svaly z pozdĺžnej klenby chodidla a predídete deformáciu palcového kĺbu. Skúste ale krok odvíjať od pevnej vnútornej strany päty cez Malíková hranu, a v hre budú aj svaly utvárajúce priečnu klenbu.

Účinná pomocníci pre chôdzu

Chôdza je účinnejšie s mäkšími topánkami. Ak sa chcete pravidelne venovať turistike, porozhliadnite sa po kvalitnej obuvi. Pred nákupom zvážte, po akom teréne budete najčastejšie chodiť. Na výlety do lesa, kde sú pevné chodníky prevažne z hliny, postačí klasická športová obuv, ktorá však nesmie ľahko promoknout. Na dlhšie túry v horskom teréne sú vhodnejšie vyššie a pevnejšie topánky. Tie udrží chodidlá stabilizovaná. Obuv musí dýchať a zároveň nesmie promoknout. Ideálnym materiálom je kombinácia kože a Goretex. Topánky si kupujte popoludní, keď už je noha "rozchozená". Nesmú byť príliš tesné, aby pri zostupe z kopca prsty nenarážalo do prednej časti. Otestujte si ich najprv na kratšie trase.

Aby mohla mať chôdze pre organizmus správny efekt

je žiaduce sa jej venovať v primeranom rozsahu a intenzite. Pre lepší odhad, koľko človek náchod alebo by mal nachodit, slúži prístroje na meranie krokov a ostatných údajov s chôdzou súvisiacich: krokomery. Vďaka nim si môžete oživiť svoje turistické výlety, kedy aj pohyb po bežnej a stokrát absolvovanej trase získava nový, zábavnejšie rozmer.

Ako pracuje krokomer

Krokomer využíva mechanického čidlá, ktoré zachytáva kinetickú otrasy tela, vznikajúce pri chôdzi či behu, a zaznamenáva každý ušlý krok. Niektoré krokomery sú vybavené filtrom, ktorý bráni pripísanie náhodných pohybov. Po zadaní hodnoty dĺžky vlastného kroku spočíta krokomer vzdialenosť počas výšľapu alebo behanie. Presnosť merania závisí od dodržania jednotnej dĺžky všetkých krokov. Pre čo najsprávnejšie merania sa odporúča nosiť krokomer pripevnený na opasku nohavíc v oblasti bedier.

Vhodný odev pri chôdzi

Oblečte sa ako cibuľa

Neznamená to, že sa musíte poriadne nabaliť. Pod cibuľovými princípom sa skrýva vrstvené oblečenie. To znamená, že keď je príliš teplo, môžete si jednotlivé kusy vyzliecť, a keď sa ochladí, zase si ich obliecť. Dôležité je, aby bol odev vzdušný az príjemného materiálu. Výborná sú tričká, ktoré sajú pot, ale nezostanete v nich mokré. Radšej si trochu priplaťte a zájdite si špeciálne predajne športového oblečenia. Investície sa skutočne oplatí. Nohy si chráňte dlhými nohavicami, oblečenie ale nesmie obmedzovať pohyb. Garderóbu doplňte vetrovku z nepremokavého materiálu. Hlavu si môžete ozdobiť praktickým klobúčikom alebo šiltovkou.

Chôdza predstavuje predovšetkým relaxáciu. Odmenou za pravidelnú chôdzu vám potom bude:


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:

Diskusia a skúsenosti

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Povinné položky