Obézne dieťa - nadváha detí

Pozorujete s obavou bacuľaté telo dieťa a hlavou sa vám naháňa otázka: "Nebude z neho po zvyšok života tlsťoch?" V Českej republike je minimálne 15% detí s nadváhou, počet obéznych detí dosahuje v súčasnosti minimálne 10% a ich počet sa zvyšuje.


V rozvinutých krajinách sa výskyt obezity u detí neustále zvyšuje. Celkovo sa teda tento problém týka jedného až dvoch detí z desiatich a do budúcnosti sa bude situácia zrejme ešte zhoršovať. Navyše ak sa obezita nerieši už v detskom veku, trpí jej 8 z 10 obéznych detí iv dospelosti.

Za obezitou dieťaťa nemusí štát prejedanie

*
Pediater by mal malého obézneho pacienta odoslať na vyšetrenie a zistiť, či netrpia nejakou poruchou, ktorá by sa mohla javiť ako obezita.
*
Dieťa môže byť "opuchnuté" napríklad kvôli zle fungujúcemu lymfatickému systému (cievny systém, ktorý transportuje odpadové zložky a prebytočnej tekutiny z tkanív a buniek).
*
Vo veľkom množstve prípadov vedú k obezite vrodené metabolické vlastnosti v kombinácii s nevhodnými stravovacími návykmi. Udáva sa, že telesná hmotnosť je až zo sedemdesiatich percent určená geneticky.
*
Deťom z rodín, kde prevažujú obézni dospelí, je potrebné vysvetliť, že nikdy nebudú vyslovene štíhle, ale správnou životosprávou môžu udržiavať primerané telesné proporcie a vyhnúť sa zdravotným komplikáciám.

Vznik obezity u dieťaťa

Akonáhle dieťa vie uchopiť malý predmet, ochutná prvý lízatko. Keď začne hrýzť, dostáva cukríky. Glukóza (jednoduchý cukor) je nevyhnutná pre tvorbu energie. Ak však telo dostane týchto cukrov nadmerné množstvo, glukóza sa premení na tuk, začne sa usadzovať v tkanivách a dieťa postupne priberá. Tomuto nevyváženému stavu sa hovorí obezita. Je to dôsledok chronickej nerovnováhy v príjme a výdaji energie a nesprávneho zloženie živín v jedálničku.

Deti inklinujú k sedavému spôsobu zábavy (počítač, televízia), ubúda motivácia k športovému vyžitiu. Stále menej rodičov má čas a chuť venovať sa s deťmi športu či turistike (rodičia sú najlepší príklad!). Ubúda možností pre boubelaté alebo pohybovo nezdatné deti zašportovať si. Všetko je - rovnako ako vo svete dospelých zamerané na výkon, ktorému tieto deti nemôžu stačiť. Vzniká ďalšia začarovaný kruh, kedy psychosociálne izoláciu kompenzuje dieťa jedlom a čas trávia radšej u televízie a počítača ako vonku na ihrisku.

Riziká obezity na život dieťaťa

Nadváha zaťažuje pohybový aparát, ktorý je v raste a vývoji. Deti si často sťažujú na bolesti kĺbov, majú ortopedické problémy.

*
Kožné a dýchacie ťažkosti.
*
Obezita v detstve zvyšuje v dospelosti riziko vysokého krvného tlaku.
*
Prispieva k poruchám metabolizmu, k ochoreniu srdca a ciev.
*
Zvýšenie hladiny krvných tukov, tj dôsledok prejedanie živočíšnymi tukmi.

Nadmerným prísunom sacharidov v podobe maškŕt vzniká hyperinzulinémie - zvýšená hladina inzulínu v krvi, ktorá následne bráni využitie tukov ako zásobné energie a naopak spôsobuje zvýšené ukladanie tuku do zásoby. To všetko potom vedie už u veľmi mladých ľudí k rozvoju závažných rizikových faktorov ischemickej choroby srdca, k predčasnej ateroskleróze, cukrovke II. typu, srdcovému infarktu alebo mozgovej mŕtvici.

*
Môže tiež ovplyvniť výskyt cukrovky, dni, poškodenie kĺbov.
*
Nadváha zapríčiňuje aj prepadaniu nožnej klenby.

Minimanuál pre rodičov týkajúce sa výživy detí

*
Domov by sa nemal stať skladiskom sladkostí. Maškrtenie občas neodolajú dospelí, nieto deti.
*
Zabudnite na chroupání chipsov alebo iných dobrôt u televízie. Deti sú dobrí pozorovatelia, a naučia sa tak zrádnému zlozvyku.
*
Za peniaze na jogurt na desiatu si školáci zvyčajne kupujú sladkosti. Desiaty im radšej pripravujte doma.
*
Miesto múčnika si po jedle dajte s deťmi ovocia.

Zloženie výživy detí

Doporučené percentuálny energetickej zastúpenie jednotlivých zložiek potravy u detí:

*
Sacharidy - 55%
*
Tuky - 35%
*
Bielkoviny - 15%
*
Nasýtené mastné kyseliny - 10%
*
Polynenasýtené mastné kyseliny - 8%
*
Mononenasýtené mastné kyseliny - 12%
*
Cholesterol 300 mg

Výpočet energie v detstve je veľmi komplikovaný, pretože potreba energie sa odvíja od veku dieťaťa a ďalších faktorov, ako je napríklad rast.

Denný príjem energie dieťaťa na 1 kg váhy

*
kojenec cca - 100 kcal / kg
*
šesťročné dieťa - 80 kcal / kg
*
v 10 rokoch - 65 kcal / kg
*
v 15 rokoch - 50 kcal / kg

Ak je cieľom znížiť energetický príjem u dieťaťa s nadváhou, znamená to sústrediť sa najmä na obmedzenie jednoduchých sacharidov (cukrov) a tukov.

Podľa odborných prameňov vedie dlhodobo zvýšený príjem o 500 kcal denne zvýšenie hmotnosti o 0,5 kg týždenne.

V období rastu dieťaťa stačí iba regulovať váhové prírastky, váha sa potom sama upraví pri náraste výšky.

Akákoľvek úprava stravy v detstve však musí vyť prispôsobená veku, aby bol zabezpečený prísun živín potrebných pre rast a vývoj dieťaťa. Dieta preto nemôže byť nikdy tak striktné ako u dospelých. Dieťa nesmie mať pocit hladu a váhové úbytky by nemali byť viac ako 0,5 kg za mesiac.

Čo by mal obsahovať detský jedálniček

*
zeleninu
*
ovocie, pre deti do 6 rokov prevažne platí, že ovocie by malo byť z nášho rastlinného pásma, južné ovocie - citrusy, kiwi alebo zelenina avokádo - môžu vyvolať alergické reakcie. Ovocie zaraďujeme do jedálnička najčastejšie na desiatu, ako dezert, ale aj ako súčasť hlavných jedál.
*
celozrnné výrobky
*
mliečne nízkotučné výrobky
*
tuky s nízkym obsahom nasýtených mastných kyselín (napríklad rastlinné tuky, rastlinné oleje, olivové oleje a pod)

Obezita vyvolávajúce psychické problémy u detí

Malí tlouštíci často zakúsi posmech svojich rovesníkov, čo môže viesť až k vylúčeniu z detského kolektívu. Takáto skúsenosť je potom doháňa na vytvorenie svojho vlastného sveta. V najhorších prípadoch bývajú niektorí z nich neschopní nadviazať kvalitný partnerský vzťah. V čase, keď si začnú uvedomovať svoje telo, sa veľmi hanbí. Zvlášť dievčatá sa trápia hladom, čím si ešte viac ubližujú. Hlavne v období puberty sa u nich striedajú obdobia drastických diét s úplne neovládateľnou chuťou k jedlu. Ak to rodičia včas nevypozorují, dieťa túžiaci po štíhlosti sa ocitne v začarovanom kruhu medzi mentálnou anorexiou a bulímiou.

Dôležitosť podchytenie obezity u dieťaťa

*
Zníži sa pravdepodobnosť, že zostane obézny iv dospelosti.
*
Pretože sa v ranom veku vytvárajú tukové bunky, ktorých počet sa väčšinou už nikdy nezníži. Pri neskoršej redukcii hmotnosti sa tukové bunky z veľkej časti iba zmenšujú.
*
Aby ste mohli zmeniť nesprávne jedálenský a pohybové návyky dieťaťa, poraďte sa s pediatrom. V niektorých prípadoch odporučí konzultáciu so špecialistom v obezitologické poradni.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: